Jump to content

Fråga - Akut hjälp, befinner mig i Tyskland


Fröberg

Recommended Posts

Hej!

Är på väg med bil till Kroatien med familjen. Åkte från Stockholm igår eftermiddag. Efter ca 40 mil börjar ratten skaka vid inbromsning. Samt att jag hör ett klonkande ljud vid gas/gasavslag.

Stannar och gör en snabb koll men hittar inget fel. Ren ryggkänsla så känner jag på hjulbultarna och dom sitter löst! På alla däck samt att en bult på bakdäcket saknas. Sambon har haft bilen parkerad i Sigtuna över natten och någon måste ha försökt sno fälgarna men blivit avbruten.

Har fortsatt bilfärden och befinner mig vid Österrikiska gränsen. Fortfarande klonkande ljud fast bara på 3 och 4ans växel. Tycker att jag hör ett skrapande/kärvande ljud som blir värre när jag svänger vänster.

Känner även att samtliga fälgar är hyfsat varma (50 mil autobahn). Vänster fram är varmare.

Kan hjullagrerna ha gått sönder på samtliga däck!? Vafan ska jag göra?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Har du kollat åtdragning hjullager, åtdragning fram, dum fråga kanske. Jag är inte världens bästa på att gissa, du säger att ljudet (klonk) hörs på 3an 4an, hur, vid gas eller vid avsläpp på gas. Min första tanke är att det ljudet är något som kanske funnits där förr, kanske du uppmärksammar det mer bara för det som hänt. Bromsarna blir varma, inte bara från inbromsning, det blir varmt bara av att åka, troligen så är det kanske inget att hänga upp sig på. Stanna några gånger för att bara hålla koll, rapportera mer, ta det lugnt i stället och låt andra köra som dom vill, lycka till.:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tack! Det är definitivt något knas med klonket. Både vid gaspådrag och när jag släpper gasen. Det låter glappt.

Men men, kan finas tråkigare ställen en Bayern att sitta fast i... Hittade precis ett bryggeri runt hörnet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...