Gäst July 18, 2004 Report July 18, 2004 Vad skulle krävas för att få ca 350 hk under huven. har en gt -94, och vad är det billigaste alternativet. helt ny motor. Hur pass strypta är dom med orginal luftflöde? Sen hur mycket klarar drivlinan av? Citera
Gäst July 18, 2004 Report July 18, 2004 Jag har sagt till flera 90-tals ägare att börja med ändra utväxling bak och förbättra avgassystemet som är det sämsta med alla 80-,90- MustangerDet är alltid första steget.Utan det är det ingen ide' att gå vidare.När det är klart ska man fundera på hur man ska använda bilen.Jag vet ju inte dina kunskaper men tala gärna om vad du kan själv och hur du vill ha det?Vad får det kosta?Om jag bara utgår från att du inte kan något alls :wink: så nämner jag bara några vägar för motorförbättring på 5.0 V8 som du har........1.......Bland det enklare och billigast är att smacka på ett lusgassystem så har du lätt 350Hk.Idag finns fina och säkra lustgassystem.Dock är detta lite bökigt att köra med. Hålla på att fylla tuber och det tar utrymme i skuffen.Minus är att blocket bör vara relativt friskt eftersom effekten slår som en slägga. Högre slitage m.a.o.Fördel är att din motor är helt orginal i övrig körning. Tryck bara på knappen så har du 100Hk. Billigt!!Kostnad 5-10.0002.......Köp ett kompressorkitt. Bara bulta på och relativt enkel operation.Du får inte ut 100Hk på enbart en kompressor men alltid en bra början.Bilen blir väldigt fin och beter sig normalt vid lugn körning.Minus är det dyra materialet i förhållande till vad man får ut.Fördel du har hästkrafter när det behövs och bränsleförbrukningen är knappt förändrad vid normal körning.kostnad runt 30-50.0003....... Köp ett motorkitt bestående av. RPM toppar, RPM-Plenum, Trottlebody,matchande kamsxel mm.mmDet enligt min mening det bästa sättet att uppgradera en 5.0 seriöst.Ger garanterat minst 350Hk och ger en tillförlittlig motor! (Hela övre delen blir ju ny)Minus är att ingreppet är lite permanent och dyrt. Bränsleförbrukningen blir markant högre eftersom maskinen går nu inte alls på ekonomiFördel är att du nu har en "riktig" motor som ger ärlig effekt över hela varvtalsregistret.Kostnad ca 30-40.0004.....Köp ny motor från Ford Racing. Visst är detta det bästa men dyrast!Totalkostnad säkerligen runt 70-90.000 beroende på nivå.Byta motor är onödigt att göra om den inte gått mer än ca 10-15.000 milBottendelen är väldigt slitstark och håller länge.Möjligtvis brukar man kanske byta kamaxel och kedja.Det finns även flera detaljer att göra men det kan man gå in på när man vet vad du vill och vad du vill lägga i KR Citera
Gäst July 18, 2004 Report July 18, 2004 Kan inte så mycket, men har bekanta som hjälper till med att meka. Men det främsta jag skulle vilja ha hjälp med är att få tips vilka märken och så man ska beställa, Det jag har tänkt att beställa nu är utväxling,luftfilter, headers och 3"sportsystem. Är det jegs eller summit-racing som är bäst? Vill att effekten alltid ska finnas där, så att uppgradera hela motorn är nog det bästa. Citera
Pernolf cmc 558 July 19, 2004 Report July 19, 2004 Jegs och summit har väl i princip likadana grejjer...Utväxling= Ford Racing (3.73 har jag för mig att du har kommit fram till i en annan tråd...)Headers= MAC 1 5/8 unequal length header(det finns dom som har lika långa rör (equal length), ger några hästar till, men har nackdelen att framtida byten av tändstift försvåras, kablarna ligger otäckt nära...)Luftfilter spelar nog ingen större roll vilket märke du väljer av dom mest vanliga...K&N till mustangen säljer dom på dalhems, jag gav 600 med frakten till min LX -92...Sportsystem, tror att dom flesta väljer Flowmaster eller MAC där, men det kanske mest beror på att dom ligger bra i pris, det finns en uppsjö med olika modeller, och du vill ha ett 3", tror att dom flesta väljer 2½ där också...Dom grejjerna du tänkte köpa nu är ju ett "måste" när du sedan börjar att trimma motorn, som per redan skrivit om, märkena där som är vanligast är edelbrock, trick flow, Ford Racings GT40 serie mm...Vet även att trick flow har ett kit som enligt dom själv aska ge 350hk, där ingår det kammar, toppar, insug, mm...Lycka till med trimmandet! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.