jolle August 28, 2013 Report Share August 28, 2013 Har ett par ford motorsports aluminium toppar som kallas för j302(m6049j302).Funderar på vilken block jag skall bygga på,har två alternativ:1989 302 5.0 från en van (borde vara rullkams redo).1990 351w oxå från en van.Det jag funderar mest på är om jag kan ha mina toppar på någon av dessa motorer,tänker mest på hur kompressionen blir.Jag har mätt förbränningsrummen och dom är 56,5cc.Ventilerna är 1,94 och 1,6Funkar det till båda motorerna och vilket block hade ni valt?351w är väl inte förberedd för rullkam vad jag kan förstå,kom väl först 1994 på dom. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke August 28, 2013 Report Share August 28, 2013 Jag hade satsat på 351w blocket, är ju redan som en strokad 302" och har ju stor potential till vidare trimning. Med så små förbränningsrum så blir väl nån slags "d-cup" kolvar, typ -16cc lämpliga, bara en siffra jag haspade ur mig men du förstår kanske hur jag menar. Naturligtvis måste du ju veta vad det är för grejor i nu och var kolven ligger i blocket osv. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle August 28, 2013 Author Report Share August 28, 2013 Vet du hur många cc orginal topparna är på en 302 1989 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 August 28, 2013 Report Share August 28, 2013 E7TE topparna ska ligga på 63-65cc..... Ford säger 64cc... Jag hade också satsat på 351W blocket - pallar mer än 5.0. Rullkamsproblemet är numera inget hinder - finns en hel del att välja på... Stoppar du i de nyare linkade rull-lyftarna från Lunati/Morel/Howard så är dessa nerdragna över rullen så de funkar ihop med storcirkel kamaxel.Bör tilläggas att 5.0HO motorerna har fått sina toppar från just 351W så dessa använder samma toppar om vi pratar 87-94. 351an har dock en dishad kolv för rätt komp. Nu beror det ju givetvis på hur mycket andra grejer du redan har till tex en 5.0/302 osv.... hur mycket effekt du vill ha mm.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle August 28, 2013 Author Report Share August 28, 2013 Jag har en -68 302 i bilen nu (-65) .Dom motorerna som jag tittat på är kompletta med allt,så runtikring delar finns.Tar mina nuvarande headders o insug, förgasare.Insuget passar inte på 351 har jag förstått.Hur trångt blir det med 351w under huven på -65 ht? Effekten jag är ute efter är inte nå speciellt, mer än orginal iallafall.Dessa toppar borde väl göra nån nytta tillsammans med en fin kamaxel tycker jag, förvisso old school toppar men jag skall testa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 August 29, 2013 Report Share August 29, 2013 Satte ihop en 5.0 med Performer rpm 1.94 toppar, 86 roller block med mer lämpade kolvar och Arp-bult över allt. Compcams fw281hr kam med rullvippor. Performer Rpm air-gap insug o holley på toppen. Går riktigt bra o härlig sång. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle August 29, 2013 Author Report Share August 29, 2013 Låter som att det vart en rolig o rapp motor du fick. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 August 29, 2013 Report Share August 29, 2013 Låter som att det vart en rolig o rapp motor du fick.Om du söker på youtube på Compcams FW281HR så hittar du den från vår kanal JEBalans Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle August 29, 2013 Author Report Share August 29, 2013 Skall kolla på jobbet inatt på youtube.Ett problem som uppstår med mina toppar är ju att dom är planade nån gång i tiden och jag vet inte hur mycket.Hur skall jag kunna veta hur mycket insuget eller insugsytorna på topparna som bör planas?Finns det nån orginal totalhöjd på topparna som man kan gå efter och sedan mäta dom jag har o se hur mycket dom är planade? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin August 29, 2013 Report Share August 29, 2013 Inga problem med 351w i en 65:a, lite tajt o få dit headers men det går. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle August 29, 2013 Author Report Share August 29, 2013 Det vart en 351 till sist som det ser ut som. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin August 29, 2013 Report Share August 29, 2013 Bra val. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke August 30, 2013 Report Share August 30, 2013 "The only substitute for cubic inces is MORE cubic inces..." Denna visdom läste jag på en ölburk (Tom Kelly) för många år sen och visst har han en poäng där?! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.