Jump to content

Recommended Posts

Hej.

I området 2005- är jag ny, men som sagt tekniken har stått stilla, det är fortfarande ratt och fyra hjul.

Jag har ett irriterande klonk i bakvagnen när jag lägger i R eller D, jag har bytt lower Control arm samt

upper Control arm.

Men som alltid måste man tydligen välja fel bussningstyp, upper Control arm har

plast bussning i ena änden kaross och gummityp i andra änden (fästet på bakaxeln).

Nu tror jag att eftersom plaständen är stum och att andra änden har gummi så blir det gummibussningen s

om får jobba och där av klonk.

Nu skall jag riva ner staget igen och ersätta med gummi istället för plast även i andra änden, här kan

kanske klonket ligga:confused:.

Var vill jag komma, jo tänk först och skruva sen, jag har helt enkelt bara varit så tänd på att byta till

uppdaterade grejor (Plast) och gått på pumpen. :?

Som man säger ofta numera, gör om och gör rätt så blir det enklare och mer problemfritt.:rolleyes:

Har fler haft eller har detta problem så är jag väldigt glad att få höra om detta.;)

Om du tar en titt på det övre fästet så ser du att det är en 12 mm bult men att hålen är 14 mm. Svetsa på 2 st brickor med 12 mm hål så blir det bättre. Dock så klånkar det faktiskt det det finns ett inbyggt spel på 15 grader i bakaxel

Hej.

Tack för ditt svar, jag har mekat lite , byte undre bärarm höger den vänstra är ny och jag har som jag skrev

tidigare även bytt den lilla s.k. upper Control arm, lik f-bannat klonkar det till vid växling R-D eller D-R.

Vad jag vet är det oftast gamla Klassiska Mustangbakaxlar som klonkar pga slitage i krondrev mm:lolno:.