Jump to content

Avgassystem 02 cab gt


smeden

Recommended Posts

Är det nån av er som har eller har erfarenhet av flowmaster american thunder

är det för mycket ljud i dom piperna för en cab.

Såg att det var någon som skrev om magnaflow där det vart resonans i bilen vid ca 80 km

inte så kul med tanke på att det är kanske där man håller sig mest mvh smeden :confused:

KOLLAT PÅ YOUTUBE MEN DOM LJUDEN ÄR INTE BRA GJORDA:cool:

Link to comment
Share on other sites

Till en början är det bra att skilja på tre saker: buller, resonanser och vibrationer.

Sådant tycker jag, i egenskap av varandes före detta musiker, är viktigt. Jag hävdar att alla avgassystem behöver justeras i samband med monteringen för att dämpa resonanser och vibrationer. Och om man Googlar så kan man hitta forum där folk har synpunkter på i princip alla avgassystem.

Men vi börjar med buller, även kallat "det där härliga mullret som kommer ut där bak". :D

Tittar man på Flowmasters jämförelse över sina system, så ser man att American Thunder är generellt sett deras näst bullrigaste system, se http://www.flowmastermufflers.com/?page_id=91.

Till din bil har Flowmaster dessa "färdiga" system: http://www.flowmastermufflers.com/?page_id=355&make=54&year=2002&model=688&submodel=39&engine=915&x=29&y=24&category=Exhaust+Kits&subcategory2=&subcategory3=

Skillnaden mellan de två American Thunder-system är ljuddämparna. Bägge systemen har Super 40 series-dämpare (i mitten av den aggressiva skalan) och skillnaden är att 817312-systemet är i rostfritt.

Magnaflow har tre färdiga system till din bil: http://www.magnaflow.com/02product/shopdisplayproducts_cars.asp?make=FORD&model=MUSTANG&year=2002

15671-systemet har dämpare värda namnet, för på de två andra är det i princip raka rör.

På min Cougar 1968 har jag ett något customiserat 2,5-tums Flowmaster-system med x-pipe och 50 series Delta Flow-dämpare.

De dämparna ligger en bit ner kategorin "Moderate", se http://www.flowmastermufflers.com/?page_id=10995.

Visserligen är min bil en hardtop, men jag är tveksam till om jag skulle vilja ha bullrigare dämpare om jag hade en cabriolet. Men det är naturligtvis en smaksak. :P

Kanske är lösningen i ditt fall att köpa lösa rör/monteringsdelar och välja till dämpare efter smak/tycke utifrån Flowmasters jämförelse; http://www.flowmastermufflers.com/?page_id=10995.

Över till resonanser.

Efter monteringen får man ta reda på var i systemet resonanserna finns (ligga under bilen och lyssna) och klura ut hur man ska dämpa dem. En metod är att över skarvar sätter man falsade u-formade metallhylsor istället för att använda de vanliga u-formade rörklämmorna. I vissa fall kanske man på något ställe behöver använda t ex hjulvikter som kläms fast med slangklämmor för att dämpa resonanser.

Slutligen vibrationer.

Motorns vibrationer fortplantar sig lite överallt. Man får klura ut var vibrationerna finns och vid vilket varvtal. Avgassystemets upphängning kan justeras, motorfästen kanske behöver bytas, etc.

Well hell, såhär ser jag på saken. ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...