Jump to content

Köp av Mustang 00-04


Freddan

Recommended Posts

Hej, Jag funderar på att köpa en Mustang GT 00-04 här hemma och har lite funderingar om Mustangen:

Finns det några kända fel eller fallgropar på dessa?

Ska man välja manuell eller automatisk låda (verkar vara få manuella här hemma)

Vad ligger bensinförbrukningen på manuell/automat?

Finns endast GT motorn som har 260hk med 16 ventiler under dessa år?

(är det värt att lägga till så man får 32 ventilaren istället?)

När man köper en som kommer från Kanada får man då både miles och kilometer på hastighetsmätaren?

Antar att tripmätaren då räknar i miles?

Kan man byta ut detta för ett bra pris?

Jag har tänkt att ha mustangen som en bruksbil alltså kommer den att rulla året om, hur är det med rostskyddet på den?

Är det svårt att få tag i reservdelar till den och är priserna "normala"?

Mvh

Freddan

Link to comment
Share on other sites

Jag kan svara på en del av frågorna.

-I kanada används KM/H, och mustangerna där har Km-räknare på trippen...

-Jag tvivlar på att mustangerna är underredsbehandlade, men det beror säkert på vilken provins den har gått i, i t.ex Alberta (Calgary, Edmonton) så rostar inte bilarna alls på samma sätt som i t.ex Manitoba...

-Manuell är ju mkt roligare än en automat, men sånt är ju väldigt personligt, har automat på min 245GLT, och visst är det härligt, men en prestandabil ska ha manuell låda, min åsikt då..:

:)

Link to comment
Share on other sites

Tjena Frddan!

Du bör nog tänka en extra gång om du skall ha mustangen även på vintern.

Jag har snurrat ett par gånger då det har vart lite halt, även mitt i sommaren då det hade regnat :oops:

Han som hade bilen innan mig sa att det var omöjligt att köra när det var vinter. Det bara spann nä man trampa lite grann på 3:an.

Det där med rostskydd är inga problem att fixa själv, lägg på dinitrol underredsmassa så är saken biff.

Link to comment
Share on other sites

Men med TSC inkopplat så borde man klara sig lite bättre?

Har tittat på en 01 GT nu, som dom sa kom från Kanada och den hade både miles och km/h på mätartavlan och trippen var miles????

Sen är det ju frågan om bensinförbrukningen också, 16 ventiler låter ju inte optimalt på GT motorn....

Link to comment
Share on other sites

Men med TSC inkopplat så borde man klara sig lite bättre?

Har tittat på en 01 GT nu, som dom sa kom från Kanada och den hade både miles och km/h på mätartavlan och trippen var miles????

Sen är det ju frågan om bensinförbrukningen också, 16 ventiler låter ju inte optimalt på GT motorn....

Då är det en USA-såld mustang som har kommit till Kanada. Vill du ha hjälp att ta hem en fin bil?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört min automat gt cab när det var snö ute..Det är ingen höjdare. Den är ju diffad där bak och automaten driver ju på ganska bra själv, så det spann även när du inte gasa. Slutade med att man tog upp hela vägen och gled fram på sneden.

Link to comment
Share on other sites

Men 99 kom ju TCS på Mustangen All speed Traction Control System, antispinn system alltså, ingen som har testat med detta???

Skulle hellre vilja köpa en Mustang som redan finns i Sverige som man kan titta på innan, skulle vara 05'an i så fall om man ska ta hem en.... :)

Sen är ju det där med bensinförbrukningen också, standard motorn på GT'n får först 32 ventiler på årsm. 05 och ska man ha 32 ventiler innan dess får man upp till SVT Cobra, korrekt?

Så hur är det egentligen med bensinförbrukningen på en 00-04 standard GT?

Link to comment
Share on other sites

Så om bilen kommer från Kanada från början har den km på trippen och endast km på hastighetsmätaren eller har den både miles och km/h på hastighetsmätaren?

Jag minns faktiskt inte (har ägt en 88gt cab när jag bodde där, i Kanada...)

Men tror att det även fanns med miles, alltså innanför km/h...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...