Jump to content

Motorn går konstigt på låga varv och ett tjutljud vid gas.


sniffer

Recommended Posts

Här om dan tvättade jag av bilen sedan så när jag lyfte på huven så såg jag att det hade sprutat in en del vatten. Det låg bland annat lite vatten i fördjupningarna på insuget. Jag tänkte att det spelar la ingen roll eftersom det kommer ju inte in någonstans i motorn ändå så jag körde in bilen utan att märka någon konstigt. I dag när jag drog igång den igen så verkade det som om hela motorn gick trögare, då den inte klarade att hålla sig igång på tomgångsvarv. Tänkte att det hade la stänkt in lite vatten i luftfiltret då eller något så jag tog och drog en vända med bilen. När jag kom tillbaka så va det fortfarande samma sak även fast motorn fått upp värmen och allt. Märkte även när jag gasade halvgas när jag körde att det kom ett högfrekvent tjutande sjud från motorn. På startmotorn så verkar det inte som om motorn går ett dugg trögare än vanligt men det är iallafall en känsla man får eftersom man behöver hålla lite högre gas för att den inte skall dö. Kan också säga att den småskjuter lite när man ligger runt 90 och även när man gasar till och släpper gasen. Har aldrig hört den skuta förut.

Vet ej om det kan ha med vattnet att göra, men upptäckte problemen efter tvätten nästa dag iallafall.

Va tror ni problemet kan vara? Har jag blåst en toppblockspackning tro? Eller va kan det vara?

Link to comment
Share on other sites

Lyfte på locket och hittade tråkigt nog inget vatten där :cry: Måste vara något annat.

Hmm. Kan det ha lomigt in vatten i min box för det brytarlösa tändsystemet tro? Den ser iofs ganska tät ut :/

Link to comment
Share on other sites

Tack för den hjälp jag fick. Men efter lite pill så kom jag på va felet va. Tjutljudet kom från en vakumnippel i förgasaren som hadde tappat som pluggning. Antagligen sköt jag bort den i samband med starten den morgonen då det sköt en gång i förgasaren innan den starta. :)

Täppte till nippeln och nu går motorn som en klocka igen :] Alldeles rent och fint. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...