Jump to content

Byta kylvätska


pools

Recommended Posts

Hej!

Ska byta kylarvatten innan säsongen drar igång på allvar. Körde c:a 30 mil på 1:a maj,

och motorn gick inte riktigt varm. Åtminstone visade inte mätaren att den gick på rätt temp.

Jag kollade idag kylarvattnet, och fick fylla på c:a 1,5 liter. Har inte kollat termostaten ännu.

Men jag ska som sagt byta vattnet nu. Fick en idé om att efter man tappat ut allt genom

avtappningskranen på kylaren, spolat ur ordentligt, så finns det ju en massa vatten kvar i

motorn. Kan det vara en bra eller dålig idé att dra motorn runt några varv med avtappningen

öppen och på det sättet få motorn dränerad på allt vatten. Eller bildas det bara en massa

luftfickor då i motorn som sen är svåra att få bort? Hur gör ni när ni byter vattnet?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

jag brukar rycka nedre slangen då får man lite skjuts på vattnet och det brukar dra med en del smuts också. Det är inte fel att spola igenom systemet med en vattenslang också men då bör ju termostaten bort.

Björn

Link to comment
Share on other sites

jag brukar rycka nedre slangen då får man lite skjuts på vattnet och det brukar dra med en del smuts också. Det är inte fel att spola igenom systemet med en vattenslang också men då bör ju termostaten bort.

Björn

Tack för svaret Björn!

Jo jag förstår att det går fortare med att lossa slangen, men det ät ett helsike att få den på

plats igen.:mad: Det är ju så jäkla trångt. Jag har ju bytt vatten förut, och spolat ur kylaren, men

tycker att det är väldigt rostfärgat varje gång. Kanske vattnet som är kvar i motorn också måste

spolas ur. Vad tror du om att rensa ur motorn genom att dra den några varv, så att vattenpumpen

tömmer den?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

jag tror att du bättre effekt när du spolar med slang. Vattenpumpen ger inte så mycket flöde på tom gång eller med starten. Jag brukar fylla upp motorn via anslutningen för värmepaketet och sedan rycka undre slangen detta gör jag några ggr tills vattnet är rent.

björn

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

OK, Björn!

Jag gör som du säger. Förresten, jag har provat med en tablett maskindiskmedel för att rensa

ur kylaren. Jag tror att det funkar, men man måste spola MÅNGA gånger för att få bort allt skum

efteråt. Men det kanske är effektivt. Jag vet inte, har inte märkt nån skillnad då jag inte har haft

några problem med överhettning.

Mvh.

P-O

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...