Snorre70 May 25, 2014 Report May 25, 2014 Hallå en liten fråga o fundering.Funderar på en trim kam o kedja till bilen, inge fel på den jag har.Men nu till min fråga.en trim kam o kedja.hur mycket kan man få ut av detta och är det värt detta?Fråga 2Hur är det bästa sättet att få bättre vrid i motorn? Citera
Klingan75 May 25, 2014 Report May 25, 2014 Mycket svårt att svara på när det inte framgår vilken motor du har idag. Är det en helt original 289:a? Vad är det du vill få ut - bottenvrid eller toppeffekt?Vad du får ut sitter ju i kombinationen så det beror helt på vilket insug, toppar, kompressionsförhållande och avgas du har. Kamkedjan får du inte ut något annat än driftsäkerhet av.Bästa sättet att få mer vrid är att stroka motorn, det är som dom säger - nothing beats cubic inches.Kort svar men det saknas ganska mycket info i frågan. Citera
Stefan Johansson May 25, 2014 Report May 25, 2014 Budgettrim blir att byta utväxlingen i bakaxeln. Citera
mrv8 May 25, 2014 Report May 25, 2014 Titta på alternativet rullkam och rulllyftare om du är ute efter bättre vrid effekt och körbarhet.Du kommer med största sannolikhet också få byta ventilfjädrar kanske även ventiler vid bytet. Passa då även på låta en verkstad slipa in ventilerna så dom är helt täta.Sen kan det eventuellt vara intressant att byta kolvar för högre komp. Men det får du låta någon som kan titta igenom exakt vad för motor du har se vad som sitter i, eller kolla det själv.Ja sen kan man gå vidare med mer som stroker kit som nämnts i tråden. M.m.Men rullkam är den stora hemligheten till fin gång och brett register på effekt. Sen kan man komplettera vidare med mer godis. Tänk på att välja komponenterna så dom samarbetar med varann. Mycket vass kam ställer högre krav på hög komp o.s.v.Lycka till med bygget.Med vänlig hälsning,MrV8 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.