Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_137863

Exakt! Jag är ingen hejare på mustanger då så då har det blivit så att jag har skrivit fel i annonserna... Men vet någon här hur man mäter detta tum? Alltså 8,8 eller 9 tum eller vad det nu kan vara? Även hur man räknar ut utväxlingen på den då det inte står något. När man snurrar på en hjulaxel så snurrar båda åt samma håll så vet inte riktigt hur man räknar ut utväxlingen.

comment_137869

Du har ingen bild på bakaxeln från baksidan, det är det som behövs.

Jag tror du har visat en Ford 8.8 med största sannolikhet.

8.8 och 9 tum bakaxel ser helt olika ut och är dessutom helt olika uppbyggda.

9 tum tar man loss hela klumpen framifrån.

post-7564-144839486407_thumb.jpg

8.8 skruvar man bort en kåpa på baksidan för att komma åt utväxlingen.

För att identifiera en 8.8 ska man titta på antalet bultar plus bultdelningen på kåpan som jämförs med bild.

post-7564-14483948642_thumb.jpg

När du snurrar på en hjulaxel och bägge hjulaxlarna går åt samma håll = diffad bakaxel.

När du snurrar på en hjulaxel och bägge hjulaxlarna går åt olika håll = odiffad bakaxel.

För att checka utväxling.

Märk upp både pinion och ett av skivor/trummor.

Diffad bakaxel, snurra pinion axeln och räkna varv tills 1 varv uppnås på skiva/trumma.

Fick du lov att snurra ca 3.5 varv på pinion axeln så är utväxlingen ca 3.5.

Odiffad bakaxel, lås fast ena hjulaxeln så den inte kan snurra.

Snurra pinion axeln och räkna varv tills 2 varv uppnås på skiva/trumma som snurrar.

Fick du lov att snurra ca 3.5 varv på pinion axeln så är utväxlingen ca 3.5.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...