Jump to content

Ford i Australien verkar ha fria tyglar!

Recommended Posts

Var inne på Ford Ausralien och blev häpen över muskelbilen Ford Falcon GT dom säljer där.

http://www.fpv.com.au/index.aspx

Där skruvar dom ihop Fords nya 5.4L V8 på sitt eget sätt och kallar den för BOSS 290 och dunkar ner dom i deras Falcon som är i Modeo storlek

390Hk med 520Nm låter väldigt lockande! :)

725_6x24x200450405PM.jpg

Självklart finns den som390Hk pickis också!

356_1x24x200382452PM.jpg

De spöar alla kusiner i USA med marginal. Även Cobran!

Det är inte rättvist! :(

Man kanske skulle beställa en sådan bil därifrån?!?!? Undrar vad frakten skulle hamna på.. taskigt att den är högerstyrd ... Annars en väldigt häftig bil.. minns Mad Max 1 från slutet av 70 talet där han kör en supercharged ford falcon 73:a tror jag.. cool!

Ja man blir nyfiken!

Strunt samma att ratten sitter fel! :lol:

Det går bra ändå att köra. Tar ca 10min att få vänsterhanden att växla rätt bara.

Man blir ganska ensam om en sådan och sätter säkert griller i huvudet på folk som ser den.

"Va F-N vad det där för bil????? "

Här på firman var jag inblandad i en 40-foots container från Australien och det är inte så himla dyrt. Men det tog en jävla tid.

Minns inte summan för det var 1997

Problemet är nog att köpa dom. 350.000+moms+tull+frakt mm.mm

Cobra är billigare!

Tjenar pågar! Intressant inlägg. Jag var nere i Australien 2000-2001 på sabbatsår. Den här Ford Falcon modellen var ganska ny då, men Ford är inte den ända som har fria tyglar. Holden (fords knokurent # uno) har också sina versioner av leksaker. Torana, Monaro, Club sport och HSV (holden special vehicle) mfl. Men jag håller med, det hade varit ganska coolt att ha en... :twisted: jag frågade även Holden om hur mycket det skulle kosta, men fick inget riktigt svar... tyvärr.

• 6 months later...

Fortsättning på avdelningen udda Fordar.

Hmmm jag håller som sagt ett litet öga på Ford Australien och dom sparar forfarande inte på krutet

Nu släpper dom en "Super Pursuit"

310.000kr för den

1185_23x02x200540627PM.jpg

1221_23x02x200561513PM.jpg

Nya 390Hk 5.4L V8

346_1x24x2003115651AM.jpg

Bara bromsarna var imponerande

BREMBO 355mm x 32mm fram

330mm x 28mm bak

6-växlad låda med 0,63 i sista växeln.

37% på 6án är väldigt lågt!?

Ford Performance går "World Wide" nu !!! 8)

Hej

Jag är från Australien och dem bilar är skit fin, och skönt att köra. Jag hade en FORD XB GT 351, Som se ut likesom en 70´s Mach 1. Synd att dem inte har syrning på vänster sidan.

Där är en lite krig mellan HOLDEN och FORD, kul att se dem tävlar !!

Hoppas du förstår vad jag skriver :?:

Inga problem att förstå!

Aussi bilar är väldigt roliga eftersom det är något helt annat än man är van vid.

Kolla lite på Holden men de verkar ligga lite efter Ford.

Men samma typ av "pickup" har dom plockat fram

SST men "bara" 300Hk

HOLDEN har en model som heter MALOO dem är en Australienska pickup gå som helvet.

Holden har alltid bygd en bil med en V8 men Ford hade provat en 6 cylinder med turbo men i den AUSTRALIEN SUPERCAR SERIES Holden "kicked there ass" så bak till V8.

Kanske jag skulle hade köpte en när jag flyttat till sverige, mmmm

Läckra bilar, inget snack om saken 8).

Varför kan inte Volvo och Saab få fnatt och bygga något liknande??!!

Förmodligen är det den svenska devisen "lagom är bäst" som spökar.. :x

• 2 weeks later...

Du Rick_Mach1? Var i Oz kommer du ifrån?, och varför i hela friden kom du till Sverige? :?: ?

Tittade mycket på "V8 Supercars" när jag var nere i Oz. Spelade även in på band och tog med hem för att visa mina volvokompisar.. :wink:

GMH, har inte de en marknad i USA???.... med vänsterstyrning???... Import från USA???... hmmm...???... Kanske värt att kolla upp????

När jag var nere så landerade de den nya "The Sandman". Mycket cool måste jag säga. 8)

• 1 month later...

Ägde en Falcon XE 1983 därnere under 2001. Råkade sedan nästan köpa sveriges enda XF UTE för det facila priset 6500 kronor. Mycket bra pris för en bil som inte borde få finnas i landet egentligen.... Jag tror jag knappt de går att köpa billigare på hemmaplan. Ny maskin var det också. Tyvärr backade jag ur men hade jag inte gjort det hade jag ju inte haft en Musse idag så tur var kanske det ;-)