Jump to content

Motorrenovering till vintern


Dennis_80

Recommended Posts

Hej

Tänkte ge mig på att renovera motorn i vinter. den fungerar å så men skulle vilja byta vevlager å kolla över cylindrar, ventiler å ventilsätten

å lyftare mm. Men min fundering är när man sen har satt ihop hela motorn å lagt den i sitt TDC hur ska då tändfördelaren stå någon som vet ?

Och hur svårt är detta kan en med några års meckvana klara det ?

mvh Dennis

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde detta första gången 1980 utan tidigare vana så det är klart görbart, men, du kan inte bara riva motorn och hoppas på att du gör allt rätt, att du fått rätt delar etc. Vettigt att ha i alla lägen är en shop manual till din bil. Där står "allt".

En annan bok jag använde vid tillfället var "How to rebuild your smallblock Ford" av Tom Monroe. Där står alla kontroll- och arbetsmoment och en vettig ordning att göra jobbet.

Det du upptäcker när du rivit motorn kan ju vara kostbart så räkna inte "bara" med att köpa nya ringar och lager. Det kan ju vara stora vändkanter och då är det borr och nya kolvar som gäller. Ser veven repig ut - slipa... och ngt som många hoppar över - nämligen topparna.

Nu vet vi ju inte vad du har för bil/motor så att svara på några detaljfrågor är omöjligt.

Ett bra tips kan vara att lägga in data på sin bil i profilen och/eller i en fast hälsning - då vet alla till vilken bil/motor man ställer frågor.

mvh

Claes

Link to comment
Share on other sites

Tack

Oj jag glömde den detaljen det är en mustang ghia med en v6 på 2,8l årsmodell 75.

Jag har köpt en manual på ebay över alla delar. Men jag tror inte den beskriver hur man ska gå till väga. Men den boken du har som är skriven av Tom Monroe var har du köpt den? Å beskriver han även på en v6?

Köpte denna. Något att ha?

http://m.ebay.com/itm/321512728968?cmd=VIDESC&gxo=true

Mvh Dennis

Link to comment
Share on other sites

nej den boken är för en small block v8, men arbetsmomenten är ju likadana... sen vilka toleranser etc du ska ha kanske du får av boken du köpte? Det är ju lite mindre skrivet direkt för V6orna... kanske finns ngt för Europeiska Ford som funkar där?

annars finns ju google och då får man som första möjliga svar http://www.amazon.com/How-Rebuild-Small-Block-Ford-Engines/dp/0912656891

:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tack

Men jag har börjat fundera på om man skulle försöka hitta en 8a att peta ner i ghian. någon som vet hur eller har gjort någon sådan modifikation? Tänkte mig då att hitta en 8 som man skulle kunna göra fin innan man petar ner den i motorrummet. För då skulle man ju både kunna "äta kakan å ha den samtidigt"

hade ju varit trevligt med en som skulle passa mer eller mindre rakt i. typ 302 kanske

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...