Jump to content

FMX motorbromsar vid nedväxling...


Recommended Posts

Min FMX ger upphov till motorbromsning när den växlar ner från trean till tvåan och likadant till ettan. Detta gör att det hugger till ganska kraftigt i bilen när den går ner en växel.

Är detta normalt?

Kan jag enkelt justera bort detta symptom?

Jag har rivit hela lådan då jag tidigare inte hade någon drivning på backen samt slir mellan tvåan och trean vid kraftigt gaspådrag. Jag hittade en spricka i ett av servona och bytte detta mot ett från en reservdelslåda. Problemet med motorbromsningen fanns innan jag rev lådan och består alltså efter min reparation.

Tilläggas kan att jag tror det sitter ett shift kit i lådan av döma av de papper som medföljde bilen vid köpet -93.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Tycker du motorbromsningen är för stor?

Det är ganska kraftig motorbromsning på FMX om den växlar ner från 3 till 2 tidigt på höga varv.

Speciellt då shift kit är installerat då de elliminerar mjuka upp/ned växlingar.

Växlingpunkterna kan du själv styra upp och ner på vacummodulatorn baktill.

Det finns flera olika shift kit att köpa och de innehåller olika saker.

Det som främst höjer trycket är att man brukar byta ut den stora kraftiga tryckfjädern(Orange) som sitter på ventilhuset.(hålls av en bockad plåt)

Jämför med den från den gammla lådan.

Sen byts det ventiler och fjädrar i ventilhuset och ibland byts även den främmre servo kolven ut till en "One pice" istället för den orginal 2-delade.

Så enklast för dig om du har kvar ventilhuset från den andra lådan och sen skifta över.

Omöjligt annars att veta vad som är gjort på lådan.

Annars är det något du får leva med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...