Jump to content

Sänkt 1" med fjädrar, går det att sänka mer?


Tobbe1977

Recommended Posts

Jag äger som sagt en Mustang GT. Köpte den beg förra våren och den var då sänkt enligt förra ägaren 1" med FR fjädrar.

Det jag undrar är om det går att sänka ytterliggare genom att enbart kapa fjädrarna?

Är det någon som gjort detta så får denna person förklara hur man lättast gör det och hur det påverkar bilen?

Link to comment
Share on other sites

Fråga den lokala Eparaggaren om kapning eller köp riktiga sänkfjädrar

Tror nog att en eparaggare har lite dålig koll på det. :-)

Eftersom jag inte tänkt sänka den så mycket till utan runt 0.5". Känns lite dumt att lägga runt 3000 spänn på nya fjädrar då det inte rör sig om så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag äger som sagt en Mustang GT. Köpte den beg förra våren och den var då sänkt enligt förra ägaren 1" med FR fjädrar.

Det jag undrar är om det går att sänka ytterliggare genom att enbart kapa fjädrarna?

Är det någon som gjort detta så får denna person förklara hur man lättast gör det och hur det påverkar bilen?

GT/CS är en tum lägre fram från fabrik; 1:5 ca brukar bli lagom med 20 tums hjul på; funkar då även att komma över normala farthinder med det. Kapade fjädrar brukar inte bli bra i fjäderkopparna och särskilt om dom har sista ringen i en mindre radie

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag menade bara att det lät lite epa meck över kapningen.

Men jag förstår hur du tänker, mycket pengar för 0.5".

Det är dock som Magnus säger, kapar du fjäder så kommer den ligga illa i koppen. Kan tillochmed hoppa ur läge om det fjädrar till ordentligt. Inget BP är så förtjusta i heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag menade bara att det lät lite epa meck över kapningen.

Men jag förstår hur du tänker, mycket pengar för 0.5".

Det är dock som Magnus säger, kapar du fjäder så kommer den ligga illa i koppen. Kan tillochmed hoppa ur läge om det fjädrar till ordentligt. Inget BP är så förtjusta i heller.

Det blir till att behålla det som det är då och kanske lika bra kolla på ett riktigt väghållningskit lite längre fram. :-)

Link to comment
Share on other sites

GT/CS är en tum lägre fram från fabrik; 1:5 ca brukar bli lagom med 20 tums hjul på; funkar då även att komma över normala farthinder med det. Kapade fjädrar brukar inte bli bra i fjäderkopparna och särskilt om dom har sista ringen i en mindre radie

Mycket intressant ang GT/CS är en tum lägre fram från fabrik. Det kände jag inte till.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att det inte är någon ide att kapa nuvarande fjädrar då. Fast jag var inne på ett annat Mustangforum och läste att man inte enbart skulle byta fjädrarna utan då skulle man byta dämparna också. Anledningen var att ett par original dämpare gjorde inte sitt jobb lika bra om du sätter på ett par säkningsfjädrar.

Någon som har något att säga om detta?

Ytterliggare en sak när det gäller sänkningsfjädrar. Har sett att en del sänker mer bak än fram, hur kan detta komma sig?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att det inte är någon ide att kapa nuvarande fjädrar då. Fast jag var inne på ett annat Mustangforum och läste att man inte enbart skulle byta fjädrarna utan då skulle man byta dämparna också. Anledningen var att ett par original dämpare gjorde inte sitt jobb lika bra om du sätter på ett par säkningsfjädrar.

Någon som har något att säga om detta?

Ytterliggare en sak när det gäller sänkningsfjädrar. Har sett att en del sänker mer bak än fram, hur kan detta komma sig?

Somliga tycker baken är högre än fram. Typ 70-talsstuk.

Link to comment
Share on other sites

Somliga tycker baken är högre än fram. Typ 70-talsstuk.

Ok jag förstår. Men original lutar väl Mustangen lite framåt?

Min är iofs sänkt 1" över hela, tycker att den lutar lite framåt. Trodde kanske att någon sänkte den mer bak för att få bättre driv eller något på bakhjulen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok jag förstår. Men original lutar väl Mustangen lite framåt?

Min är iofs sänkt 1" över hela, tycker att den lutar lite framåt. Trodde kanske att någon sänkte den mer bak för att få bättre driv eller något på bakhjulen. :)

om du sänker bilen "för" mycket med orginal dämpare; Så blir effekten den att stötdämparen arbetar på "felställe" och då kommer den att kasta bilen uppåt om du exempelvis kör i en svacka = farligt

Link to comment
Share on other sites

Ok jag förstår. Men original lutar väl Mustangen lite framåt?

Min är iofs sänkt 1" över hela, tycker att den lutar lite framåt. Trodde kanske att någon sänkte den mer bak för att få bättre driv eller något på bakhjulen. :)

Ja, den lutar lite framåt. Min gör i alla fall det fast det stör inte mig. Den är inte sänkt heller för vägarna är kassa här samt vissa fartgupp är inte kul att köra över.

Link to comment
Share on other sites

om du sänker bilen "för" mycket med orginal dämpare; Så blir effekten den att stötdämparen arbetar på "felställe" och då kommer den att kasta bilen uppåt om du exempelvis kör i en svacka = farligt

Aha. Ja det hörs ju inte så himla bra. Men hur vet man var gränsen går då om bilen är sänkt för mycket?

De flesta sänknings fjädrar sänker ju från 1" - 1,5", så då borde det vara lugnt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...