Jump to content

Byta till "vanlig" eftermarknads stereo. Hur gör jag?


Stefan Ryen

Recommended Posts

Hej!

Behöver hjälp av er kunniga Mustangägare. Igår köpte jag äntligen den Mustangen jag sneglat på hela hösten :) Är supernöjd över mitt köp, men stereon krånglar. Det sitter en originalstereo i. Men när man trycker på volymknappen så ruuuuuuuusar den upp till högsta volym och aj vad ont jag får i öronen. Sen så tar den bara amerikanska frekvenser på radion. Vill ju kunna lyssna på svenska frekvenser och sköta volymen i lugn och ro. :) Sen så är det ett Ford Mach högtalarsystem i bilen, kan inget om detta.... :( Men jag tar emot alla tips om hur jag går till väga för att byta stereon som jag kan får. Försäljaren i Götene tipsade att Grufmans har saker/sladdar för att hjälpa till med en smidig övergång till modernare stereo, eftersom radiodelen och cddelen i original är två olika enheter.

Så har ni tips och idéer och råd så tar jag tacksamt emot det! :) Även om stereosystemet i bilen. :)

Vi ses på vägarna i sommar!

//Stefan

P.S Systemet i bilen....

images?q=tbn:ANd9GcTXX1_r9S9JNiMk8RwLhhHH26pqE_bjbB1FI0lXAIFmDJP7xiKF

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma system i min bil, fungerar jättebra, bara att dom fåt antennen avbruten o monterat en inneantenn, som börjar spraka ca 5 k från tätort, beställt o fått en motordriven från USA ej monterad, efterssom du har 2 hål , jag vet inte hur orginaltrogen man skall vara med en Musse av våra årsmodeller, jag har tagit in ett gäng bilar från Tyskland när inte stereon funkat har jag bara åkt till en BRL butik fått en ny installerad för 1300 spän monterat på en kvart o funkar skitbra Iphone o usb ingån o cd om man nu använder det nu för tiden, men 2 hål kan ju locka fantasin med att installera en TV som åker ut ur ett av hålen o fäller upp sej, som sagt beror på hur orginaltrogen man skall vara /Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma system i min bil, fungerar jättebra, bara att dom fåt antennen avbruten o monterat en inneantenn, som börjar spraka ca 5 k från tätort, beställt o fått en motordriven från USA ej monterad, efterssom du har 2 hål , jag vet inte hur orginaltrogen man skall vara med en Musse av våra årsmodeller, jag har tagit in ett gäng bilar från Tyskland när inte stereon funkat har jag bara åkt till en BRL butik fått en ny installerad för 1300 spän monterat på en kvart o funkar skitbra Iphone o usb ingån o cd om man nu använder det nu för tiden, men 2 hål kan ju locka fantasin med att installera en TV som åker ut ur ett av hålen o fäller upp sej, som sagt beror på hur orginaltrogen man skall vara /Janne

Hej Janne!

Tack snälla för tipset. Ja kan man lösa det så lätt så absolut att jag kommer kolla upp det. Tror att jag har en i närheten, typ Trollhättan eller Göteborg. Hålet som blir över är väl bara att hitta nån konsol att sätta dit, prylfack eller så. :)

//Stefan

Link to comment
Share on other sites

Länk till en som byt stereo i 1999 med mach 460

http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php?t=20963

Även om jag själv skulle satsa på att försöka få tag i en fungerande mach 460 är ju lite charmen med en sån här bil att ha fungerande original stereo.

Tycker själv ljudet är riktigt bra i den.

Lycka till.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Gud va krångligt det var att kunna byta till en eftermarknadsstereo. Någon som vet vilka kablar som är dem rätta, alltså interface kablar. Vet någon om BRL kan fixa det eller måste jag söka någon annan professionell hjälp?

Så här ser min stereo ut idag:

post-8827-14483957986_thumb.jpg (har plockat bilderna från nätet, men jag har samma stereo och kabeltyper.)

Snälla alla råd är goda. Bästa är om det är någon som vet någon som har den övre, förstärkar delen, till salu.

H J Ä L P !!! :)

//Stefan

post-8827-144839579854_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kollade litet mer med några sökningar.

Här är det viktiga svaret i länken nedan.

I am doing a similar install. This is the connector you will need to hook up the Mach amps.

Your new head unit will need to have two pair of RCA outs.

http://www.allfordmustangs.com/forums/audio-video-navigation-alarms/135527-1999-mustang-mach-460-head-unit-swap.html

http://www.sonicelectronix.com/item_12649_Metra-70-5510.html?utm_source=ebayenterprise&utm_medium=affiliate&utm_campaign=43737

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stereon är fixad! Det var ju busenkelt när man fått rätt kabel. För er som ska byta någon gång så är det den som heter 70-5510 och jag hittade den på Ebay för 175 kr med frakt, som hittat!!! :) BRL skulle ha 598 kr för samma kabel.

Så nu jäklar kan det äntligen poppas ordentligt utan att volymen spökar!

Tack alla ni för alla era tips och råd!

Kram på er och ta det lugnt ute i trafiken!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...