Jump to content

Att tänka på vid uppstart av Mustangen nu när det är vår?


Tobbe1977

Recommended Posts

Då var det snart dax att starta upp mustangen efter vinterns dvala.

Min bil har stått i ett kall garage hela vintern. Batteriet har varit kopplat till bilen hela vintern. Har i början på varje månad laddat upp batteriet under 2-3 dagars tid.

Har pumpat upp däcken till 3 bar lite då o då. Olja och filter bytte jag när jag ställde av bilen i oktober, så den har inte varit igång sedan dess.

Så det jag undrar är om man skall tänka på något speciellt nu när den startas upp inför kommande säsong?

Tacksam för all hjälp o tips. :-)

Link to comment
Share on other sites

Igår startade jag bilen och backade ut ur garaget. Det var solsken, lite vårkänsla. Satt i ett par minuter och lyssnade till motorns brummande och bara njöööt.

Sen var det dags att ställa in Mussen igen! Gott folk, det börjar närma sig!!!! :):cool:

Link to comment
Share on other sites

Då var det snart dax att starta upp mustangen efter vinterns dvala.

Min bil har stått i ett kall garage hela vintern. Batteriet har varit kopplat till bilen hela vintern. Har i början på varje månad laddat upp batteriet under 2-3 dagars tid.

Har pumpat upp däcken till 3 bar lite då o då. Olja och filter bytte jag när jag ställde av bilen i oktober, så den har inte varit igång sedan dess.

Så det jag undrar är om man skall tänka på något speciellt nu när den startas upp inför kommande säsong?

Tacksam för all hjälp o tips. :-)

Största felet de flesta gör är att varmköra på tomgång...Det skadar mer än skyddar. Sånt gjorde man förr när oljor inte hade samma egenskaper som nu.

Så fort bilen startar se till att börja köra direkt så motorn får lagom belastning.

Bra dels för snabbt få oljetrycket och snabbt få upp värmen.

Resten sköter elektroniken om! :)

Link to comment
Share on other sites

Stäng inte av motorn den första halvtimmen så bilen får chans att "relearn" sig i elektroniken. Håll gärna koll på samtliga nivåer som servoolja, kylvätska m m. Vrid på ratten maximalt åt båda hållen minst två gånger innan du kör iväg första gången. Detta är för få bort ev luft i styrservon som bildas när bilen står still längre tid. Om bilen har manuell låda, kolla om kopplingen känns som den ska i trycket genom att pumpa med pedalen några gånger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...