Zolid March 20, 2015 Report March 20, 2015 När ni ändå diskuterar olja... Jag har servat min bil på Grufman men ställer mig lite frågande till mängden motorolja i min motor. Jag kontrollerade oljan när bilen stått hela natten. Då var oljan faktiskt längre upp än till den högsta markeringen på oljestickan... Har jag för mycket olja eller ska man kontrollera oljan just "20 min" efter man parkerat för att få ett korrekt värde? Borde jag klaga ? Citera
FastMagnus March 20, 2015 Report March 20, 2015 Oljan är inte som vatten vs is . Bilen ska stå plant framför allt efter ngr minuter kan man avläsa en korrekt nivå Citera
Zolid March 20, 2015 Report March 20, 2015 Så jag ska inte avläsa när den stått hela natten utan några minuter efter jag slagit av motorn? Har jag förstått dig rätt? Citera
FastMagnus March 20, 2015 Report March 20, 2015 Det tar ngr minuter Om du har varit ute och kört innan oljan har runnit ner Citera
Zolid March 20, 2015 Report March 20, 2015 Nej nivån är beståendeDå ber jag grufman tappa ur lite... Hade något gått sönder så undrar jag vem som fått stå för notan. :/ Citera
bebbe March 20, 2015 Report March 20, 2015 Överfyllning är ingen höjdare. Men kanske inte gör jättemycket om det bara är lite över max. Skickas från min iPhone via DX8 Citera
mrv8 March 20, 2015 Report March 20, 2015 Det står 5w-20, på olje påfyllningslocket. Jag har en -05, 4,6. Nu har jag bytt till den oljan. Beställde på oljemagasinet, tog två dagar . Nu får den oljan var i motorn tills nästa år . Om jag inte byter inför vintern i höst. Jag har bilen i varmgarage och kan varmköra när det passar .....tjena Skickat från min iPad med TapatalkHelt rätt står det 5w-20 på locket ska du köra på 5w-20(Min lite äldre 4,6 står det 5w-30 på locket) Citera
CMC-49 March 21, 2015 Report March 21, 2015 Har knappast någon betydelse om du har en halv liter eller så för mycket.definitivt bättre än en halv liter för lite. och motorn tar lite olja efterhand som du kör så snart har du rätt nivå igen.Då ber jag grufman tappa ur lite... Hade något gått sönder så undrar jag vem som fått stå för notan. :/ Citera
Recommended Posts