Sölve March 24, 2015 Report March 24, 2015 Hej Fordvänner, nu vänder jag mig till er för svar.I ärlighetens namn verkar detta vara enda am-Ford-forumetvärt namnet.Jag ska vara helt ärlig, jag har en Fairlane -63 med Mustang-68 drivlina. Jag kan lugna alla Mustang originalfantasteratt denna modifikation icke är gjord av mig och har c:a30 år på nacken.Det tråkiga är att min bakaxel havererat, så det blir till attjaga slutväxel. Men jag har fått flera bud på vad det ska vara.Det är 302 cui/ treväxlad manuell / 8" bakaxel.Bilen har varit snäll på bensinförbrukning( trotsHolley 600 & hysterisk kam) ,marchat 90-100 km/hoch dragit 1,2-1,3 l/mil trots treväxlat.Så jag misstänker att bakaxeln och den treväxladelådan hör ihop, alltså helt original.Någon vänlig själ som vet vad bakaxelutväxlingenska vara? Treväxlat var väl vanligt på Mustang medsexcylindrig motor? Jag köpte en reservväxellådaav en kille som 289 konverterat en -67 Mustangmed sexa. Citera
Anders Lindström March 25, 2015 Report March 25, 2015 Har du en diffad axel eller driver den på ett hjul? Hissa upp bakvagnen å snurra på ett hjul om bägge hjulen snurrar åt samma håll när du vrider ett hjul så är axeln diffad annars inte Du kan kolla vilken utväxling du har genom att snurra bakhjul ett varv och räkna hur många varv mellanaxeln roterar. Med en diffad axel blir antalet varv lika med utväxlingen d v s om mellanaxeln roterar 3 varv på ett hjulvarv så har du 3.0 i utväxling. Med odiffad axel får du ta antalet varv och multiplicera med 2 dvs om mellanaxeln roterar 1,5 varv på ett hjulvarv har du 1,5*2= 3.0 i utväxling.Lycka till å använd pallbockar! Citera
CMC-49 March 25, 2015 Report March 25, 2015 2,79:1 = std brukar finnas en plåt bricka på diffhuset .... Citera
classicford March 26, 2015 Report March 26, 2015 hejjag har också en fairlane en-62, dock en original utrustad med 221 v8, 3vxl manuell och 8" axel,orginalutväxlingen på den är 3,50numera sitter det en 289 med c4 i men fortfarande 3,50 utväxlingen Citera
Recommended Posts