Jump to content

Recommended Posts

Hallå!

Har en 289-motor som jag försöker får ordning på efter att ha stått säkert 20-25 år.

Och nu har jag sprungit på det senaste hindret.

Det började med att det gick ritktigt ruffigt och hostade mycket vid gaspådrag.

Gjorde ett kompressionsprov och såg att treans cylinder hade noll kompression.

Såg då efter lite felsökning att ventilen aldrig stänger helt. Cylinderhuvudet är 351W, därav positive stop. Drar jag vipparmen i botten, som man ska, så ser man hur ventilen trycks ned de sista millimetrarna. Då är det inte konstigt att kompressionen är noll...

Så frågan är: när man drar vipparmen i botten, ska lyftaren komprimeras lite då så att ventilen inte gör det? :confused:

Och den andra frågan blir då: kan detta bero på att lyftaren har bäckat ihop?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...