Jump to content

Nyligen renoverat växellådan (4R70W) men dåligt oljetryck till kylningen


lighter22

Recommended Posts

(redigerad)

Hej! detta är mitt första inlägg här på forumet (borsett från ny medlem inlägget) =)

jag har nyligen renoverat min växellåda en 4R70W -94

och det som är lite konstigt är att när jag lägger i Park läge på lådan så får jag bra tryck så länge jag håller lite varv (1200rpm+) men låter jag bilen gå ner på tomgång har jag nästan inget oljetryck till kylaren.

lägger jag i någon drivande växel (spelar ingen roll om det är D R 1 eller 2) så spelar det ingen roll om jag håller uppe bilen i varv har jätte lågt tryck i vilket fall.

någon som vet eller har en gissning om vad jag kan har gjort för fel eller ska det vara på detta viset?

tilläggas ska att jag har bytt ut rören till kylningen till AN10 slangar om det spelar någon roll. samt jmodat lådan.

lådan växlar och allt men när jag ska backa så liksom hackar den lite granna när man backar och när jag kör på driven så tycker jag den växlar till 3an och overdriven lite sent och den tvekar inte för en sekund att växla ner från overdriven om den får chansen så att säga.

men trycker man gasen i botten så växlar den ner perfekt och sen så växlar den perfekt hela registret (med litet undantag för sista växeln där den är lite lite lite tveksam)

jag har även bytt converter till en 10" 3000rpm stall converter om det kan spela någon roll i mina problem

om det finns någon mer info som behövs för att kunna ge en felbedömning så är det bara att hojta till =)

EDIT: om jag postat i fel del så får moderator gärna flytta eller ta bort och hänvisa mig till rätt del i forumet =)

Ändrade %s av %s (%s)
ev fel post
Link to comment
Share on other sites

idag när jag tog en liten test tur med bilen så märkte jag att jag knappt hade någon back det var nästan helt omöjligt att backa upp för min uppfart hemma (visserligen ganska brant) och när man låste lådan på ettan så fick den svårt att driva framåt också vilket den inte tidigare haft problem med på driven kollade oljan och såg inga missfärgningar i den

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Du kan mäta trycket från ett uttag på vänster sida.

Backen ska ha runt 90-100psi

Tomgång alla växlar 61psi

Fullgas är jag osäker på men minst 200psi men det går att kolla upp

Trycket kontrolleras av en solenoid så den kanske är trasig.

EPC solenoiden går också att testa

Oljetryck har du inte till kylaren som är direkt mätbar...Givetvis är det tryck men endast för att ta sig runt

Inte bra att ha slangar alls och absolut inte grövre slangar

Slangar isolerar värmen och en stor diameter så försämrar du flödet som kan ge luftfickor och andra problem.

10mm aluminum/koppar rör är bäst...Dels får man lite fart på oljan men framförallt så kyls oljan rätt mycket redan i rören.

Viktigt då att inte bunta ihop rören med varandra för då vandrar värmen...Minst 10mm mellanrum

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

jag har även bytt converter till en 10" 3000rpm stall converter om det kan spela någon roll i mina problem

Nyfiken varför du satt i så hög stall? Med den kan du i princip aldrig använda överväxeln eller har du bytt utväxlingen i bakaxel till något hög växel typ 4.10:1 ?

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för svar Per!

ska testa att mäta lite i helgen (hittade en bra guide för vart man ska mäta)

när jag renoverade växellådan så byttes samtliga solenoider så jag hoppas inte någon av dem är kass... däremot misstänker jag själv att något kan ha blivit fel med packningen till ventilkroppen eftersom den nu har börjat bråka när man lägger i låg 1an eller 2an

angående valet av slang så var det en miss att det blev så tjocka slangar (AN10 som sagt) det skulle egentligen varit AN8 men blev ett missförstånd mellan mig och leverantören (köpt från utlandet) men då kanske det är värt att införskaffa ett nytt kyl och dra rör istället =)

jo anledningen till det höga stallet på convertern är att jag ska byta utväxling till 4.10 samt så ska bilen preppas med lustgas i vinter så det finns en anledning även om jag inte är riktigt i mål ännu ;) samt så ska det i ett chip från bluoval i kärran =)

återigen jätte tack för svaret!!!

Link to comment
Share on other sites

Ahaa då blev det vettigt! ;)

En massa värme genereras annars som det blir svårt för en oljekyl att ta hand om....Lätt att det kokar över om man säger!

Du kanske redan har en bra kylare men rekommenderar dig ändå att använda en termostatstyrd elfläktkylare

Jag har en sådan fläkt själv och det känns väldigt tryggt....Bara borra in en givare i lådans oljetråg.

post-2532-144839591396_thumb.jpg

Slang blir det ju alltid oftast någonstans men bra att undvika om möjligt

Att ventilkroppen skulle läcka kan det mycket väl vara men känns lite ovanligt då den är så bra integrerad i 4R70W och sjukt mycket bultar

Link to comment
Share on other sites

kylaren är en 28 raders mer exakt denna: http://www.ebay.com/itm/28-ROW-UNIVERSAL-ENGINE-OIL-COOLER-FILTER-RELOCATION-5M-AN10-OIL-LINE-KIT-BK/231296980608?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D30766%26meid%3Df73bd4dc0e0b46af81025cbc09bbf674%26pid%3D100033%26rk%3D3%26rkt%3D4%26sd%3D221709349872

tanken var att installera en fläkt till den också men jag är öppen för en helt ny kylare och nya ledningar (går ganska enkelt att dra om ledningarna) har du tips på ett kylarpaket kanske? handlar det mesta från ebay till bilen =)

mmm jo det är ju en bult eller två som håller ventilkroppen så borde inte vara det men enda jag kan tänka mig är jag inte dragit med rätt moment eller om jag råkat använda fel packning (fick med 3st olika så kan klantat mig x10) annars vette sjutton eftersom det verkar bara strula när LOW reverse bandet ska aktiveras (den strular som sagt endast när backen låg 1 eller låg 2 ska användas) vilket den inte gjorde innan renoveringen kanske har skadat packningen till low reverse servon??

Link to comment
Share on other sites

så vitt jag vet (och enligt leverantören) så ska det totalt finnas 3st olika EPC solenoider 1 för 94-97 en för 97-2005 och en för 2005->

den som sitter i första generationen ska vara värdelös (som satt i min original) och då ska man byta till generation 2s solenoid för att få en hållbar och det ska man kunna byta utan några modifikationer alls?

men jag kanske har fått fel info?

Link to comment
Share on other sites

har nu i helgen pillat lite och dragit ordentligt med moment fast ventilkroppen.

men tycker fortfarande att den växlar förbannat hårt (har visserligen jmod) känns nästan som att bakaxeln ska hoppa av ibland när den växlar...

jag testade backen lite och det går att backa men man får varva men det kanske beror mer på convertern ??

Link to comment
Share on other sites

Ja jag reagerade på att du valt så hög stall på turbinen.

Hårdheten på oljetrycket är ju varvtalsberoende och har du så högt stall så får du nog leva med högt tryck och hårda växlar.

Vet ej om det går att reglera via en kontrollmodul

Högt stall är ju på 4R70W inte så nödvändigt eftersom det är en Wide Ratio låda där 1an har 2.84:1 i utväxling.

Drar ju på riktigt bra jämfört med äldre lådor

Hade nog räckt med en förstärkt turbin enbart med möjligen modifierat stall.

Allt beror ju på vad du ska använda bilen till.

För gatbruk hade jag helt undvikt högt stallspeed för det tröttnar man på.

Tävlingsmässigt är det nödvändnigt

Link to comment
Share on other sites

stallet var en rekommendation från dem som levererat delarna till växellådan iom att jag ska köra med lustgas (eller turbo om orken kommer) men då bör det inte vara någon fara att köra med.

bilen ska i första hand vara en bus bil vid rödljuset samt på kvälls evenemangen. men tanken var att bilen skulle gå att bruka fram och tillbaka till jobbet med också vilket inte känns jätte aktuellt för tillfället.

får se om det kanske blir bättre med nya utväxlingen.

nytt kyl ska beställas här i slutet på månaden iaf =)

nu ska man bara börja jobba sig med att få en strategi till moates quarterhorse som fungerar till lincolnen.

Link to comment
Share on other sites

okej känns ju lite konstigt eftersom jag får väldigt mycket hårdare och allt jag gjort är jmodat lådan och bytt converter???

ifs så är det snarare vid lite gaspådrag som det är väldigt hårt vid växlingarna kör man lugnt så växlar den fortf hårt men inte lika "illa"

Tbird har jag sagt att jag älskar dig? om inte så säger jag det nu! =) jag har letat som en tok efter detta! nu kan jag äntligen köpa ett chip som går att mappa efter behag =)

Link to comment
Share on other sites

För mappning, då rekomenderar som du verkar redan hittat Quarter Horse från Moates och binary editor.

Jag vet att det har gjorts en del ändringar av vad och hur man kan "registrera" definitions filer.

Kolla att det kommer att funka.

Link to comment
Share on other sites

Kom på en annan sak.

Har du läst detta ang. AOD/4RW70?

http://www.tccoa.com/articles/tranny/transmission/index.shtml

Mycket läsvärt då det är en fd. anställd på Ford som skrivet det och var med i framtagandet av 4RW70.

ajjemen =) läste igenom detta innan jag började med renoveringen =) mycket tack vare denna som renoveringen "spårade ur" då man tog upp i stort sett alla tips man fick =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har allt nedladdat och utskrivet på pdf sedan många år.

Dessutom har jag de flesta Ford manualer från 1993 - 2005, Han som la ut dem fick betala dyrt.

Men jag har dem.

Bara fråga, jag har mycket...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har haft en del och göra det senaste men nu när jag skulle testa bilen lite så märkte jag att backen är numera helt obefintlig?? så ska plocka ner oljetråget och ventilkroppen ikväll och stoppa i fjädrarna och se om man kan hitta någon anledning till varför backen försvunnit helt... men med sin gamla vanliga tur kommer det väl att sluta med att man får riva ner lådan på nytt och byta lameller till backen......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...