Jump to content

Ylande ljud


HenrikB

Recommended Posts

Hej!

Har ett ylande ljud i min Mustang.

Det hörs mest vid 50 km/h men hörs även lite i 70 km/h och försvinner sen.

När man ligger 50 och ljudet hörs så försvinner det om jag gasar eller släpper gasen minsta lilla man får "balansera" gasen för att det ska låta.

Har testat följande åtgärder: Bytt båda yttre bakhjulslagren, bytt olja och filter i automatlådan.

Även kört utan luftburk för att se om det var insugsljud.

Nån som har nån ide vad det kan vara eller hur jag ska fortsätta felsökning?

Kan även tillägga att det är svårt att avgöra om ljudet kommer framifrån eller bakifrån.

Bilen är en Mustang -66 med 289 och C4 automatlåda.

Med vänlig hälsning Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik,

Det är ju svårt att beskriva ljud i ord men här är en idé. Verkar som om det påverkas av hur mycket vakuum du har. Har du provat att koppla ur vevhusventilationen? Man skulle kunna tänka sig att det skapas ljud där. Även vakuumklockan till tändningen (om du nu har original) skulle kunna skapa ljud. Det lär väl även finnas vakuum till automatlådan som skulle kunna skapa ljud.

Med Vänliga Hälsningar

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för tippsen.

Testade nu och kopplade bort vakuum till växellådan och vakuumklockan till tändningen (pluggade slangarna) men det gjorde ingen skillnad.

Kopplade inte bort vevhusvent men sprutade startgas på slangen och de tog inte tjuvluft i alla fall.

Sprutade även runt förgasaren men ingen ändring av motorvarv.

Kan ju vara pinjong eller kronhjullslager (difflager) de kanske kan låta mer mindre vid olika varvtal/belastningar?

Med vänlig hälsning Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det kan vara utväxlingen (pinjong / Krondrev) på min finns det ett visst ljud runt 70. Jag har nya hjullager samt nytt pinjonglager men gamla utväxlingen är in shimsad på nytt. För min del låter jag det vara och det har även minskat lite på senare tid. :shh:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har ett ylande ljud i min Mustang.

Det hörs mest vid 50 km/h men hörs även lite i 70 km/h och försvinner sen.

När man ligger 50 och ljudet hörs så försvinner det om jag gasar eller släpper gasen minsta lilla man får "balansera" gasen för att det ska låta.

Har testat följande åtgärder: Bytt båda yttre bakhjulslagren, bytt olja och filter i automatlådan.

Även kört utan luftburk för att se om det var insugsljud.

Nån som har nån ide vad det kan vara eller hur jag ska fortsätta felsökning?

Kan även tillägga att det är svårt att avgöra om ljudet kommer framifrån eller bakifrån.

Bilen är en Mustang -66 med 289 och C4 automatlåda.

Med vänlig hälsning Henrik

Kolla ingrepp kronhjul-pinjong för rätt kontaktyta eller exceptionellt slitage.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vi har nu varit ute och provkört, dock fortfarande svårt att avgöra exakt vart ljudet kommer ifrån.

Det låter inte som lager ljud (har varit ute för kronhjullslager på volvo pv och det lät mer malande).

Så kanske kan va dreven som ThomasFB föreslår.

Men innan jag gör något mer ska jag byta däcken då det sitter Amerikanska däck av märket General 400 SL.

Såna däck som skriker så fort man svänger, har inte mycket tilltro till dem så tänkte byta dem först innan man felsöker mer.

Så om nån har några snygga 14 eller 15 tums fälgar är jag intresserad :) (sitter idag original i plåt).

Med vänlig hälsning Henrik

Link to comment
Share on other sites

om det är bakaxeln som låter så är det lätt att lokalisera. På min bil så hörde man inte så mycket när man tittade rakt fram, men om jag vred på huvudet åt sidan så hördes det väldigt väl att ljudet kom från bakaxeln. Om det blir tyst när du släpper på gasen, alt gasar mer så är det inte omöjligt att det är där problemet är.

Det ljudet är mer malande/vinande, inte ylande, men det är ju som sagt svårt att beskriva ett ljud....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej igen!

 

Här kommer en liten uppdatering.

Har kört på ThomasFBs linje och tagit isär bakaxeln.
Dreven såg bra ut så kollade glappet i dreven (backlash) och det var för litet 0.03mm ska enligt spec vara 0.2-0.3mm.
Kollade även drevingreppet med märkfärg och det var inte heller helt bra, fick shimsa ut pinjongen 0.10 mm för att det skulle bli bra.

När ändå klumpen ändå var ur så tog jag isär den helt för att inspektera lagren och det ser inte bra ut i lagerbanorna (har troligen varit skräp som gått med runt).
Så nu har jag beställt alla lager och tätningar.

Bara att hoppas att det blir tyst nu :)

Mvh Henrik

20160224_183355[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...