Jump to content

Bromsok renovering


ThHo

Recommended Posts

Hejsan!

Har börjat plocka ner mina Calipers fram på min mustang 2001 GT ( dubbla cylindrar ) för att se slitage. Bromsarna ligger på så jag kan inte köra med den. Vet någon vilken gänga skruven har som bromsrörsledning är anslutet till bromsoket? Jag vill ju blockera bromsledningar utan att klämma sänder slangen för att inte för mycket bromsvätska skall rinna ut. Har någon annat tips för denna åtgärd är jag tacksam.

hoppas på bra tips / Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag bytte ut mina original ok (2001 GT ) till nya eftersom originalen hade ett konstruktionsfel som gjorde att

det inte gick att renovera. Vet inte om du har samma i så fall hade jag bytt ut dem. När jag bytte

gjorde jag det snabbt så att inte alltför mycket luft kom in, gick bra. Glöm inte nya koppar brickor/ tätningar

till banjokoplingen. / Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! Tack för info. Jag har plockat bort bromsok och skall nu försöka få ut cylindrarna med tryckluft eller fettspruta.

Vad menar du med konstruktionsfel?

jag har nya packningar så det vore synd om det inte gick att byta.

Hade du också 2 cylindrar på varje OK!

mvh / Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det var de främre oken jag bytte, tror att det var två cylindrar. Har för mig att det var något med att vissa gummidelar inte klarade bromsvätskan utan svällde.

Låter lite konstigt kan jag hålla med om men hör med Grufman, det står om främre bromsok på deras köpguide om dessa bilar.

Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Har försökt få ut cylindrar med tryckluft, men funkar inte. Skall prova med fettspruta.

Läste på köpguiden, men hur skall man veta om bromsok som sitter på bilen är bytta eller inte?

har också kollat med Grufman ang. Bromsvätska Dot4 och det skall vara OK.

Mvh / Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej, vet faktiskt inte, hade själv tänkt fixa med oken men eftersom jag fick info från Grufman att det inte var nån ide så provad jag inte utan bytte ut dem och sen har det funkat. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så, kanske nån annan vet mer / Patrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hej

jag var precis i USA och köpte bromsok fram till min 01:a och betalade 79 dollar x 2 inkl charge (pant) så nästa gång får jag tillbaks 30 x 2 dollar

och har då betalt 49 x 2 dollar som är ca 850 SEK. Grufman tar väl ca 6000 för dessa så en resa till USA blir gratis + allt annat du kan köpa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan! Har sedan några veckor sedan löst problemet. Det var mycket sökande på webben och samtal till Grufman och andra. Jag har nu köpt renoverade bromsok hos Gruman 'à 2000 kr/st. Min mustang är lite speciell. Heter Bullit GT enligt Reg-bevis och 2001 årsmodell. Denna var utrustad med keramiska kolvar och dessa sög upp bromsvätska och svällde därav. Inte mycket att välja på. Packningar som jag köpt från USA stämde inte heller med dessa bromsok. Något att tänka på för andra som har Bullit trimpackage på sina bilar. Ett annat problem som uppstod när jag fick mina renoverade bromsok var att det var grov gänga på ena bromsoket. Original har fingänga. Kolla noga innan ni byter. Grufman skickade mig dock snabbt ett nytt bromsok. Mycket jobb, men lärorikt. Vad gör man inte för att ha en av de häftigaste muskelbilarna? Vi hörs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...