Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag har en 5F09K på gång i USA och skulle vilja bolla lite frågor och annat med någon kunnig på området. Ryktet säger att 7 av 10 bilar idag är clones så det gäller ju att vara på sin vakt :wink: Lämna gärna ett PM så ringer jag upp.

MVH/ Tony

Hej.

Jag kan försöka att hjälpa dig, en Mustang

med ett K för motor är till 99,99% en s.k.

K bil eller HP man brukar inte clona om det

är K i chassi nr. 8)

K finns bara i årmdeller 65-67 och är alltså en

Mustang med HP motor 289 4V solida lyftare

271hp. :?

Jag tror säkert att du är mer intresserad av att

det sitter rätt motor till chassi nr i Mustangen,

det är mer vanligt att K motorn är sönderkörd

och att man bytt till något annat. :shock:

Det är mer och mer vanligt att man bygger GT

på alla varianter av Mustanger, här är det däremot

viktigt att man vet vad som är rätt och fel. :roll:

Hej och tack för dina synpunkter Lars!

Jag har som sagt en del funderingar kring K-codes. En av dessa rör begreppet "matching numbers". En del kännare gör gällande att begreppet endast kan relateras till de 1:a generationens mustanger vilka var bestyckade med 289 hp. Bilens id (VIN) som kan utläsas dels på innerskärmen och certifieringsbrickan i dörren, ska ju också finnas på motorblocket och växellådshuset. Den här märkningen är ju unik för K-codes, men jag undrar om någon känner till i vilken utsträckning Ford genomförde dessa "märkningar", och om t.ex. Dearborns "märkning" skilde sig från San Jose och Metuchen, dels till utseende dels till frekvens.

En annan fråga handlar om K-codes och utrustning. Om man t.ex. köpte en tidig bil (före februari 1965 i.e. GT), så undrar jag om dessa i grundutförande hade t.ex. skivbromsar, kraftigare fjädrar etc. eller om detta var options?

Jag har hundratals frågor, men nöjer mig här så länge :)

MVH/ Tony

Jag är ingen expert på K-codebilar, men försöker ändå. Vad jag har kunnat läsa mig till så ska ALLA K-code ha VIN på motorblock och växellåda (vilket inte fanns på bilar med dom svagare motorerna, det kom senare på dom).

Det var bara GT som hade skivbromsar som standard. Köpte man en icke-GT med K-code så var det option. Teknik för alla testade 1965 en Mustang HT K-code som jag bestämt vill minnas hade trumbromsar (har inte tidningen här så jag kan inte dubbelkolla just nu). Man var kritisk mot bromsarnas effekt, men sade samtidigt att alla V8-bilar som togs in för den svenska marknaden hade skivor fram.

En annan sak som man klagade på var ljudnivån, bilen varvade ganska mycket på landsvägen (3,50 var ju standardutväxlingen på K-code, med 3,89 mfl som option).

Tack Ronnie!

Jag misstänkte att det var som du säger angående skivbromsar som options. Ibland blir man dock förvirrad när man läser allehanda böcker. Kanske beror det på att "exempelbilarna" i böckerna alltid är GT-versioner och att författarna inte berör de Mustanger som hade Hp-motorn, men inte var GT. Tydligen var det ju endast 4% som var GT vilket gör det hela ännu märkligare.

Skulle vara roligt att läsa den där rescensionen från 1965 :wink:

MVH/ Tony

Trodde att HP betydde High Prices och var omöjlig att importera till rätt pris.

En bok du skulle skaffa är "The 289 High Performance Mustang" av Tony Gregory.

Där hittar du all information som exempelvis att alla K-bilar hade "Special Handling Package", vilket innebär kraftigare fjädring dock ej skivbromsar. Boken ger tips om speciella fästen och märkningar som avslöjar om bilen är klonad eller inte. Har sett många bilar med nya id-brickor där K:et slagits in efteråt.

Många av K-bilens specialdetaljer hittar man även på GT:n, varför det är enkelt att bygga om en K till GT. Det är därför man sällan ser en K-bil utan GT-godis. (Detta beror på att båda bilarna har dubbelt avgassystem med annorlunda fästen för bromsslang och avgasupphängning.)

Motorn är dock unik med bla dubbelbrytare, specialfläkt, grövre grenrör, andra toppar, generatorfläkt och bränsle- vattenpump. Alla har kromade ventilkåpor och liten luftrenare. Ingen har AC. Alla 65:or har manuell låda mm, mm.

Kontakta Tony Gregory på: 3603 West Congress, #229B, Lafayette,

LA 70506-8271, USA. Telefon: (318)989-7164)

Magnus Karlsson cmc533

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...