k-codekowboy October 20, 2004 Report October 20, 2004 Hej!Jag har en 5F09K på gång i USA och skulle vilja bolla lite frågor och annat med någon kunnig på området. Ryktet säger att 7 av 10 bilar idag är clones så det gäller ju att vara på sin vakt :wink: Lämna gärna ett PM så ringer jag upp.MVH/ Tony Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 21, 2004 Report October 21, 2004 Hej.Jag kan försöka att hjälpa dig, en Mustangmed ett K för motor är till 99,99% en s.k.K bil eller HP man brukar inte clona om det är K i chassi nr. K finns bara i årmdeller 65-67 och är alltså enMustang med HP motor 289 4V solida lyftare271hp. Jag tror säkert att du är mer intresserad av attdet sitter rätt motor till chassi nr i Mustangen,det är mer vanligt att K motorn är sönderkördoch att man bytt till något annat. Det är mer och mer vanligt att man bygger GTpå alla varianter av Mustanger, här är det däremot viktigt att man vet vad som är rätt och fel. Citera
k-codekowboy October 21, 2004 Author Report October 21, 2004 Hej och tack för dina synpunkter Lars!Jag har som sagt en del funderingar kring K-codes. En av dessa rör begreppet "matching numbers". En del kännare gör gällande att begreppet endast kan relateras till de 1:a generationens mustanger vilka var bestyckade med 289 hp. Bilens id (VIN) som kan utläsas dels på innerskärmen och certifieringsbrickan i dörren, ska ju också finnas på motorblocket och växellådshuset. Den här märkningen är ju unik för K-codes, men jag undrar om någon känner till i vilken utsträckning Ford genomförde dessa "märkningar", och om t.ex. Dearborns "märkning" skilde sig från San Jose och Metuchen, dels till utseende dels till frekvens.En annan fråga handlar om K-codes och utrustning. Om man t.ex. köpte en tidig bil (före februari 1965 i.e. GT), så undrar jag om dessa i grundutförande hade t.ex. skivbromsar, kraftigare fjädrar etc. eller om detta var options?Jag har hundratals frågor, men nöjer mig här så länge MVH/ Tony Citera
Ronnie S October 22, 2004 Report October 22, 2004 Jag är ingen expert på K-codebilar, men försöker ändå. Vad jag har kunnat läsa mig till så ska ALLA K-code ha VIN på motorblock och växellåda (vilket inte fanns på bilar med dom svagare motorerna, det kom senare på dom). Det var bara GT som hade skivbromsar som standard. Köpte man en icke-GT med K-code så var det option. Teknik för alla testade 1965 en Mustang HT K-code som jag bestämt vill minnas hade trumbromsar (har inte tidningen här så jag kan inte dubbelkolla just nu). Man var kritisk mot bromsarnas effekt, men sade samtidigt att alla V8-bilar som togs in för den svenska marknaden hade skivor fram. En annan sak som man klagade på var ljudnivån, bilen varvade ganska mycket på landsvägen (3,50 var ju standardutväxlingen på K-code, med 3,89 mfl som option). Citera
k-codekowboy October 23, 2004 Author Report October 23, 2004 Tack Ronnie!Jag misstänkte att det var som du säger angående skivbromsar som options. Ibland blir man dock förvirrad när man läser allehanda böcker. Kanske beror det på att "exempelbilarna" i böckerna alltid är GT-versioner och att författarna inte berör de Mustanger som hade Hp-motorn, men inte var GT. Tydligen var det ju endast 4% som var GT vilket gör det hela ännu märkligare.Skulle vara roligt att läsa den där rescensionen från 1965 :wink: MVH/ Tony Citera
johnkevin October 26, 2004 Report October 26, 2004 Trodde att HP betydde High Prices och var omöjlig att importera till rätt pris.En bok du skulle skaffa är "The 289 High Performance Mustang" av Tony Gregory.Där hittar du all information som exempelvis att alla K-bilar hade "Special Handling Package", vilket innebär kraftigare fjädring dock ej skivbromsar. Boken ger tips om speciella fästen och märkningar som avslöjar om bilen är klonad eller inte. Har sett många bilar med nya id-brickor där K:et slagits in efteråt.Många av K-bilens specialdetaljer hittar man även på GT:n, varför det är enkelt att bygga om en K till GT. Det är därför man sällan ser en K-bil utan GT-godis. (Detta beror på att båda bilarna har dubbelt avgassystem med annorlunda fästen för bromsslang och avgasupphängning.)Motorn är dock unik med bla dubbelbrytare, specialfläkt, grövre grenrör, andra toppar, generatorfläkt och bränsle- vattenpump. Alla har kromade ventilkåpor och liten luftrenare. Ingen har AC. Alla 65:or har manuell låda mm, mm.Kontakta Tony Gregory på: 3603 West Congress, #229B, Lafayette, LA 70506-8271, USA. Telefon: (318)989-7164)Magnus Karlsson cmc533 Citera
k-codekowboy October 26, 2004 Author Report October 26, 2004 Kanon Magnus!Jag ska ordna boken och ta kontakt med honom.Mvh/ Tony Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.