Alabama Grill March 14, 2016 Report March 14, 2016 Om man som svensk äger ett boende i USA så har man ju "rätt" att köpa och äga bil där borta. Hur förhåller det sig då att ta över bilen till Sverige och köra den på våra vägar. Hur länge funkar det att göra så? Eller blir det njet på grund av att bilen inte uppfyller EU standard avseende ljus etc. Anledningen till att jag frågar är att det kan ju vara skoj att använda bilen i väntan på regbesiktning. (Jag vet inte hur köerna ser ut just nu, men ändå). Har någon erfarenhet av detta så vore jag tacksam för tips. Citera
grufman March 19, 2016 Report March 19, 2016 Om du är skriven i sverige får du inte framföra en utländskt reggad bil längre tid än en vecka. Bilen måste ha en giltig trafikförsäkring. sannolikt innebär det att du måste lösa en svensk försäkring. Om du har din hemvist i usa så får du köra bilen i sverige utan några större begränsningar. Kolla dock att den amerikanska försäkringen gäller här. Det enklaste kan vara att göra en tillfällig registrering om bilen ska ut ur landet sen. Citera
Recommended Posts