Appelblom April 4, 2016 Report April 4, 2016 Hej, efter påställning i fredags och några små turer samt lite mer körande i lördags så kunde vi konstatera att bilen gick utmärkt. Men i söndags så kändes det att motorn gick ojämnt direkt vid första start, framför allt på tomgång och jämn fart i lagliga farter. När man gasar på så känns det som att det går som det skall. Motorlampan tändes också i söndags och när vi kollade så var det 2 st. felkoder, den ena var något med avgas läckage som jag fått en gång tidigare i början på förra året samt P0303 - Cylinder #3-misfire detected. Jag testade att lägga tillbaka original-mappningen då det sitter ett öppet luftfilter och testade med samma resultat, dvs motorn gick ojämnt, sedan läste jag tillbaka "trim"-mappningen och det blev ingen större skillnad. Jag har ännu inte fått tillbaka felkoderna efter att jag nollat dom. Som jag tolkar så kan dom "enkla" orsakerna vara tändstift eller insprutare, hade jag bott i Stockholm så hade det väl varit enkelt att ta en sväng till Grufman, men då jag bor på Gotland så blir det lite mer komplicerat och jag är inte säker på att den lokala Ford-handlaren kanske är duktiga på just en GT500. Är det någon som har idéer om första felsökning för att försöka ringa in felkällan? Med vänlig hälsning Lasse Appelblom Citera
Tbird April 4, 2016 Report April 4, 2016 Har varit med om detta, fast på min Mercury. Det kan vara tändspole som börjar bli dålig. Enklast är att flytta 3:ans tändspole till en annan cylinder och se om felkoden flyttar med tändspolen. Citera
Appelblom April 4, 2016 Author Report April 4, 2016 Tack Tbird! Jag har googlat lite och försöker hitta rätt, är tändspole i det här fallet samma som "Coil Pack" och sitter som "tändhatt" på tändstiftet? Citera
Tbird April 4, 2016 Report April 4, 2016 Det stämmer sitter en tändspole coil pack på varje tändstift. Kolla noga på tändspolen, vissa (några få) har haft att tänspolen har svällt upp på vissa ställen. Normalt ser man inte om de är bra eller dåliga. Position av cylindrarna. Passagerar sida framifrån och bakåt 1, 2, 3, 4 Förarsida framifrån och bakåt 5, 6, 7, 8 Citera
Appelblom April 4, 2016 Author Report April 4, 2016 Tack igen Tbird! Då skall vi börja med att syna om den ser konstig ut i jämförelse med t ex 2'ans cylinder. Smidigt att cylinder 3 sitter på den sidan som är enklare att komma åt :-) Citera
Appelblom April 4, 2016 Author Report April 4, 2016 (redigerad) Nu har vi gjort lite aktiv felsökning och kommit fram följande: Att skifta tändspolar eller bara lyfta på tändspolar ger samma resultat, felet finns kvar på 3'ans cylinder. Det märks alltså ingen skillnad att byta plats på tändspolarna samt att det märks ingen skillnad när man lyfter på tändspole nr 3 men det märks skillnad direkt om man lyfter på tändspole 1 eller 2 i förändrat varvtal och annorlunda motorgång. Nästa test blev att rycka kablage till spridarna, när man tar bort kablage till cylinder 1 samt 2 så märks det direkt en skillnad i förändrat/försämrad gång, när man tar bort kablaget till cylinder 3 så försvinner ett litet bluddrande och nästan så att motorn går jämnare, men naturligtvis inte bra. Det sista som vi hann att göra ikväll var att skruva ur cylinder 3's tändstift och kunde konstatera att gapet var över 1 mm och att det fanns lite beläggning men dock inte helt svart eller brunt. Jag bifogar en bild på stiftet. Vi "knackade" ihop stiftet till 0,35 då jag vet att jag läste någonstans att det skulle vara mellan 0,32 och 0,4 samt borstade rent det med stålborste. Efter start så tyckte vi att det luktade mer bensin än vad det gjort tidigare, men det kan ju vara en effekt av allt testande med att rycka kablage till spridare samt lyfta tändspolar. Dock var det ingen skillnad i motorgång, den gick lika ryckigt och ojämnt som tidigare. En sak till, innan vi tog ut tändstiftet så hade motorlampan tänts igen och jag var säker på att vi borde fått en "misfire" på både cylinder 1, 2 samt 3, men det var återigen P0303 så det låg kvar på cylinder 3 trots vår "misshandel" med tändspolar och insprutare. Tändstiften var för övrigt Motocraft Platinum AGSF 22FM1. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tbird April 4, 2016 Report April 4, 2016 Mja, nu blandar du ihop tum och mm. .028 -.035 tum = 0.71 - 0.9 elektrod avstånd är vanligt att ha för Cobra 03-04, gissar att det är samma för GT500 (har kollat och det stämmer). Lite för stort gap kan ge blow out vid höga varvtal och högt laddtryck, defenetivt inte vid tomgång. Har du provat om den tänder på cylinder 3? Enklast att ha ett annat tändstift som du kopplar till tändspolen. Ser ut på tändstiftet att det det verkar funka, testa att flytta tändstift mellan cylindrar också. Kan vara halvdåligt. Det kan också vara så att det är problem med kablaget till tändspole för cylinder 3, oftast klämt någonstans. Ang. tändstift, jag har slutat med dyra tändstift till min Cobra. De flesta rekomenderar billiga NGK TR6 för Cobra 2003 och detta om man laddar mer än standard. Behöver inte ha tändstift som man lovar ska hålla 10000 mil, byter ändå oftare. För övrigt hette det coil packs 4 tändspolar (två i varje) för för äldre mustanger (1996- ca 2000) sen blev det en tändspole för varje tändstift, coil on plug COP. Citera
Appelblom April 5, 2016 Author Report April 5, 2016 Självklart blandade jag ihop tum och mm... Nåväl, vi får se om vi kan fortsätta ikväll. Jag får åka till den lokala Ford-handlaren och se om dom har ett Motocraft Platinum AGSF 22FM1 hemma så kan vi testa ett friskt stift direkt. Om inte så blir det att skruva ur tändstiftet och justera till rätt gap och skifta med cylinder 1 för att se om det flyttar sig. Kolla kablaget skall vi också göra. Intressant med COP, har sett det i olika forum men inte listat ut vad det betyder! Tur att det bara är i början av april och inte sommar :-) Citera
Appelblom April 5, 2016 Author Report April 5, 2016 Den lokale Ford-handlaren hade ett stift som heter AGSF 22F1M istället för AGSF 22FM1. Jag har det hemma men vill nog försöka att hitta vad skillnaden kan vara innan jag testar, det verkar som att jag får massa resultat från polska hemsidor när jag googlar på den benämningen! Citera
Tbird April 5, 2016 Report April 5, 2016 Hoppas du vet att Ford hade ett typ av tändstift på vänster sida och ett annat typ av tändstift på höger sida, Kommer inte ihåg hela bakgrunden, men det var att alla tändstiften skulle förbrukas i på samma nivå och klara 16000 mil (100 000 miles). Citera
Appelblom April 5, 2016 Author Report April 5, 2016 Nej, det var en överraskning. Jag kanske skall ta och beställa en omgång med 8 stift som helt säkert skall vara till min bil så inget blir fel! I vilket fall som helst så försvann den här kvällen till annat än felsökning. Hoppas jag hinner testa att skifta stift i morgonkväll mellan cylinder 3 och 1, då är det i alla fall samma sida och förhoppningsvis flyttar felet till cylinder 1, det hade varit riktigt gott om man får önska sig något!! Citera
Tbird April 6, 2016 Report April 6, 2016 Det var endast från fabrik de hade specifika tändstift. Har för mig att de är lika om du försöker få tag på nya tändstift. Citera
Appelblom April 6, 2016 Author Report April 6, 2016 Jag hade turen att få tag på en kille på Gotland som hade 8 st originalstift liggande. Dom är bytta nu ikväll och bilen går som en klocka igen!! Stort tack Tbird för din stöttning med goda tips! Citera
Tbird April 6, 2016 Report April 6, 2016 (redigerad) Det är helt perfekt. Några nyfikna frågor, Hur många mil hade du på gamla stiften? Vad var tändstiftgapet? Hur mycket laddar du i psi? Vilket gap på stiften som du satte in? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Appelblom April 6, 2016 Author Report April 6, 2016 Ca 3400 mil har bilen på mätaren. Drygt 1 mm på stiften som satt i, jag vet inte om dom är bytta tidigare. Original laddtryck, jag får vara ärlig och säga att jag inte sett så noggrant på mätaren när jag gasat som mest. Jag kan försöka titta lite mer vid bra tillfälle. Dock har jag en mappning för öppet luftfilter och jag vet inte om det påverkar laddtryck, jag är tyvärr inte så insatt, ännu! Dom nya stiften hade ungefär samma gap som dom vi tog ur, men jag följde ditt råd och "knackade" ihop dom till 0,8 mm, dvs ungefär i mitten av 0,71 - 0,9 som du angav. Antagligen lite inbillning ikväll, men jag fick känslan av att den gick bättre än innan problemet började i söndags. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.