Jump to content

Att tvätta motorrum korrekt.


pravihrvat

Recommended Posts

(redigerad)

Sha! Lite snabbt här. Jag tvättar alltid mitt motorrum med massa blöta trasor och sedan så torkar jag...inget konstigt med..men.. har sett videos, folk liksom sprutar in vatten under huven vid motortvätt.

 

Har velat köra på så pga tiden man sparar ..men blir alltid tveksam sista stund,.finns ju massa sladdar lite hängandes här o var, man blir ju lite orolig hehe.

Gäller GT 5.0 2012

Hur gör ni?  Risker? 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Alltid avfettning och sen högtryckstvätt.

På min vardagsbil Mercury Grand Marquis var det antagligen fel på förseglingen av tändspolarna från Ford.

Efter bytte ut dem för 10 år sedan med MSD tändspolar så funkar det alltid att högtryckstvätta motorrummet.

Detta ämne har tagits upp ett antal gånger.

Många är fega men ska man göra rent, gör det ordentligt och finn vad som är dålig kvalitet på en gång.

Dock se till att motorn är sval innan du börjar tvätten.

Link to comment
Share on other sites

Totalt onödigt, har aldrig gjort det.

Även med bilar med fördelare så klarar de oftast högtryck, men i vissa fall så behöver man torka ur eller blåsa ur fördelar locket efter tvätt.

Link to comment
Share on other sites

Man ska nog inte behöva vara orolig för lite vatten ens om det kommer från högtryck.

Såg dokumentär där man testar Mussarna och de genomgår grymma tester både med vatten och snö.

Vatten i sig är ju ingen fara men man behöver ju inte pressa in det i skrymslen och vrår och låt utrymmet torka innan start

2016-shelby-gt350-mustang-winter-testing-looks-like-overkill-video-90372_1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sval motor helst inte kallavfettning då slangar och gummi kan bli gråa. Jag brukar använda micro avfettning eller liknande. Spola bort skiten med högtryck och blås noga torrt kring tändstiften.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...