Jump to content

Recommended Posts

Som titeln säger så är jag en (förhoppningsvis) blivande ägare av min egna Ford Mustang och försöker ta in så mycket information som möjligt om detta för att se ifall det är värt det. Tittar på att köpa en 05a eller 06a för att ha till vardags året runt. V6 eller V8 gör mig det samma, ljudet är finare och mer Mustang på en V8, men den drar också mer. Jag kommer självklart fixa Carfax rapporter på alla bilar jag är intresserad av, men behöver hjälp av er med några saker:

Vad är det jag bör tänka på när jag köper en sådan här bil? Något jag bör fråga säljaren om? Några vanliga fel som jag ska hålla utkik efter?

Jättetacksam för svar och hoppas på att kunna bli medlem i denna klubben inom kort.

(redigerad)

Det är först och främst viktigt att kolla genom bilen noga, skick, hur den känns att köra osv. Historiken är väldigt viktig med. Det saknas ofta servicebok med, så bra att kolla upp och ägaren/ägarna själva har skrivit upp ngt.

Vanliga fel är spindelleder fram, topplagringar fram, kärvande handbromsvajrar, men används handbromsen ofta så är det inga problem. På de tidiga årsmodellerna så brukar lacken släppa från huven i framkant. Huven är i aluminium så den oxiderar. Har själv blästrat min och lämnat in på lackering. Jag har även fått byta koppling på min vid 8000 mil. Mkt vrid i v8:an och många korta körningar så slits originalkopplingen ut. 

Just som vinterbil skulle jag inte rekommendera mustangen. Då de inte är underredsbehandlade alls, men det går ju att lösa. Sen är de väldigt lätta bak och kan vara svåra att komma iväg med. Rutorna går ner 1-2cm när man öppnar dörrarna. Har det då regnat och frusit till is så rutorna är fast så bör man inte öppna dörren. Risk att rutan kan gå sönder då.

Enligt mig är det en sommarbil, men det är ju självklart upp till var och en :)

Ändrade %s av %s (%s)

Kolla om kopplingen för väsen när du trampar ner pedalen. Då är urtrampningslagret slitet och bör bytas snarast innan bilen blir stående.

Larmdosan kan sluta fungera ibland när man låser/låser upp bilen. Kolla båda dosorna om det finns.

Glykolen ska vara gul. Byt annars vid annan färg.

Strömbrytaren kan vissa fall gå sönder till halvljuset. Det går i så fall inte att stänga av dimljusen när halvljuset är på.

Cd-spelaren är ofta av dålig kvalitet och går lätt sönder. Byta ut stereon gör en del bilägare för dels pga Cd-spelaren och dels radion tar inte in alla radiostationer.