Jump to content

Wallentin

Medlemmar
  • Posts

    584
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

Wallentin last won the day on August 14 2021

Wallentin had the most liked content!

About Wallentin

  • Birthday 09/13/1989

Members Information

  • City
    Ljungby
  • Yrke
    Elektriker
  • Interests
    Bilar, båtar, träning

Recent Profile Visitors

3,371 profile views

Wallentin's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare
  • Dedicated Rare
  • Week One Done Rare

Recent Badges

61

Reputation

  1. Det är en omöjlig fråga att svara på. Men mekanikerna på verkstan ser det garanterat. Gäller ju även garantiärenden. Får du problem med drivlina eller motor och ser kompressorn så får du står för det själv. Likadant om bilen är inblandad i en olycka och den blir bärgad från platsen. Beroende på skador så kan det bli att man får stå för allt själv där med. Så det är en chansning
  2. Om de upptäcker att man har kompressor så blir det troligtvis regbesiktning. Då måste bilen återställas till original igen och reggas in igen. Så det räcker inte med en ombesiktning. De kanske ger ombesiktning om de är schyssta, men inget man kan garantera. Försäkring och garantier gäller inte heller eftersom bilen inte är reggad med kompressor. Skulle man tex åka av vägen och bilen ska lagas eller lösas in så kan de neka en ersättning. Om de ser att bilen har kompressor och inte är original. Då får man antingen stå för allt själv och sen regga om den. Eller om den ska bli inlöst så får du inte en krona för bilen. Likadant om man är vållande i en trafikolycka, då får man stå för motpartens skador själv. Så det är en chansning om de skulle upptäcka det Byggde själv en bmw-turbo för några år sen, som inte var reggad. Men det var en billig bil där det inte handlade om stora summor.
  3. Det är ett väldigt vanligt fel att generatorn blir dålig. Fick själv byta på min 06:a i somras. Köpte min generator på http://www.abergsvtc.se/ Fick den snabbt och smidigt, var identisk med originalet
  4. Funkar det om du trycker igen på lås-upp knappen? På min 06:a så öppnas bara förardörren vid ett tryck, vid ett tryck till så låser även passagerardörren upp. Är nog tänkt som en säkerthetsgrej om man är själv och det är folk i rörelse runt bilen
  5. Frakten är troligen pga att det är en hel front som ska skickas. Antar att det är en hel stötfångare? Då tar de nog en del pga att den är skrymmande
  6. Kolla efter lite inspiration på nätet och välj det du tycker är snyggast och passat bäst Inga problem att köpa delar från usa, man får bara tänka på att tull och moms tillkommer. Personligen så hade jag satsat på ett par silvriga eller polerade/kromade 20" fälgar som är rätt breda. Så det fyller ut bra. Sen hade jag monterat två breda stripes över bilen. Antingen i vitt eller i mörkgrått. Sen hade jag nog bytt, grill, frontläpp, vinge m.m
  7. Verkar lite luddigt när jag sökte på det. Men verkar som att det lagras både i instrumenthuset och bilens dator. För vissa funkar det att byta rakt av, för andra har det visat fel. Då måste det nya instrumenthuset kodas/programmeras för att visa rätt. Har du kvar det gamla instrumenhuset så är det nog bra ifall de behöver ha info från det. Finns olika instrumenthus beroende på utrustning med. Finns med 6 mätare, 4 mätare och med/utan färddator. Kolla med en fordverkstad, bilmånsson i halmstad kanske kan hjälpa dig med det.
  8. På 2005-2009 går det att köra på E85 med en annan programvara anpassad för detta eller om man mappar bilen. Det ställer alltså om bränsle och tändning. Men med originalspridarna så kommer de att ligga på 90% av sin kapacitet. Det funkar men med större spridare så behöver de inte jobba lika mycket. Många säger att originalslangarna tål E85, andra inte. Men går att byta ut. Det är vad jag har läst mig till iaf Finns mycket info från amerikanska forum om man googlar. 2010 har samma motor. 2011-2014 har coyotemotorn. Bör inte skilja något nämnvärt där. 2005-2014 går utmärkt att köra på 95 E10 eller 98 E5. Det är bara att tanka och bilda sig en egen uppfattning om man känner skillnad. Mer än kostnaden vid tankning Så det är bara köra och vara glad, så får man ta det som kommer Vill du köra på E85 sen så går det att lösa. I princip alla bensinbilar går att bygga om till E85. E85 är på ca 104 oktan. Så det är populärt på trimmade turbo och sugmotorer.
  9. Jag föredrar retro-grillen i metall. Tunna horisontella ribbor och utan emblem eller dimljus Flyttade undan tutorna med så det är rent bakom grillen.
  10. Ring en bärgare. De har utrustning att dyrka upp lås med också.
  11. Bra med någon som har full koll på läget
  12. På en 05-09 så går det att byta till större spridare och mappa den för etanol. Om man kör på etanol så kräver den ca 30% fetare blandning för att gå som den ska. Så den kommer dricka ca 30% mer med. Sen gäller det att alla slangar osv tål etanol, annars så spricker dem eller löses upp av det. Det är inte svårare med en äldre, bestycka om förgasaren och se till att alla slangar osv klarar etanolen. En standard 05-09 är rätt tam och är inte så kinkig med bränslet. Den går lika bra på 95 eller 98. I instruktionsboken står det att bilen klarar 10% inblandning av etanol i bränslet. Vilket betyder att slangar osv tål det, även att bilens motorstyrning kan kompensera för det. Den klarar alltså att gå som den ska på det.
  13. Det beror helt på om det bara är repor eller sprickor. Är det sprickor så behövs det plastsvetsas eller limmas. Annars rör sprickan på sig och spackel, lack osv spricker samtidigt.
  14. Du får testa att googla, hålla koll på köp/säljes sidor eller höra med någon skrot. Men är det en läpp i absolut toppskick du är ute efter så är det bäst att köpa en ny eller lacka den du har.
×
×
  • Create New...