Arreflod. September 4, 2016 Report September 4, 2016 (redigerad) Följ min tråd om byte av framvagn till Heidts Superide II och en uppdatering av motorutrymmet. Lite kort om bilen. En T-kodad 66 Coupe som blivit uppdaterad till 5-bult. Jag har ägt bilen sedan 2005 då jag hämtade den i Virginia från en säljare som i sin tur enligt uppgift hämtar den i Californien. Karossen är i mycket bra skick med endast få ställen av ytrost. Eftersom det är en 6:a bil, dessutom en coupe så är den av föga värde. Jag har därför aldrig tvekat att satt sågen i den. Genom åren så har den fått bla. Ny inredning; nybyggd motor, en 302 rulle från -87 med smidda prylar och edelbrock toppar etc. Växellåda från Broader performance, 4-link bakvagn från Heidts, minitubbin, ny framvagn av org typ med shelbysänkning. Efter bakvagnsbytet vart bilen overhört stabil, tyvärr bara bak då... Även fast jag pillrat med framvagnen en del så har bilen inte riktigt uppfört mig som jag krävt den ska göra. Självklart började jag i fel ända med motor för vem vill ha 150hk och bra väghållning och bra bromsar. Inte jag, eller i alla fall inte just då... Trumbromsar runt om, inget bromsservo och ett kvarts varv rattglapp med en rapp motor resulterade i en nära dödenupplevelse varje gång man tog bilen på en tur! Jättekul att skrämma alla gäster som lurades åka på en liten tur men ofta vart den bara just en tur. Jag tog därför beslutet att uppdatera det som saknas i form av väghållning och bromsar desutom passa på att snygga till det äckliga motorutymme jag levt med i alla dessa år. Här är en illustration av en Superide II som ska moteras Ändrade %s av %s (%s) Citera
Arreflod. September 4, 2016 Author Report September 4, 2016 Min bakvagn som jag monterade för ett gäng år sedan Citera
Arreflod. September 4, 2016 Author Report September 4, 2016 När jag byggde motorn för en 6-7 år sedan så tyckte jag fick till ett ganska schysst motorutrymme men nu ser det för taskigt ut. En massa kablar överallt och hur många skruvhål som helst! På torpeden hade jag en spole monterad, en såndär fyrkantig sak från Accel men den packade vid uppstart pga noll brytar avstånd. Men infästningarna har fått suttit kvar som en påminnelse till som Amerikanarna säger "dont presume anything" Citera
Arreflod. September 4, 2016 Author Report September 4, 2016 Gamla framvagnen. Fick bara rulla en sådär 150-200 mil. Nu ska den bort! Citera
Arreflod. September 4, 2016 Author Report September 4, 2016 Murpy hälsade på! Plasman gav upp precis när jag behövde den. Never china again! En kap från Makita +14 st skivor, 7 per sida fick göra jobbet. Alla infästningar som "bara" är punksvetsade sitter som berget. Måste vart en sjujäkla punktsvets..! Bara kapa sig lite som Finnen säger. Frugan tycker jag luktar riktigt gott nu! ? 1 Citera
Arreflod. September 4, 2016 Author Report September 4, 2016 (redigerad) Dammigt någon...? Det blir lätt grisigt. Lär bli en lättare garagerenovering i form av ny färg på väggar golv och tak efter det här är färdigt! ? Här syns mina uttag i frontplåten för slangarna till lådkylarn (vä sida på frontplåten). Nu ska jag lösa det på ett annat sätt, återstår att se hur. Kommer att öppna upp frontplåten lite så att luften kan kyla gavlarna på kylarn också. Varför? Jo, en annan motor byggs och den kommer behöva mer kyl. Återstår att se ifall det här gör effekt eller inte. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Arreflod. September 4, 2016 Author Report September 4, 2016 (redigerad) Nu ska färgen bort! Var det någon som sa "bums"? Det här tog lite längre tid än så. Kan säga att man är storförbrukare av kap och slipslivor i det här läget och min nya Makita är inte ny längre...? Kolla på torpeden... Ser ut som en jävla sil! Den är full av hål som strax ska täppas igen. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Arreflod. September 5, 2016 Author Report September 5, 2016 Svalt intresse för tråden. Brrrr.. Jag förstår om ni vill nörda ner i originalspåret och inte alls hoppar ingång på sånt här. Men undertiden ni fikar ☕️ med kaffe å bulle och snackar dekalplacering och datummärkning? så tar jag en öl och har en trevlig stund med kapen ? Citera
Arreflod. September 5, 2016 Author Report September 5, 2016 (redigerad) Efter tagit bort tornen och allt runt rambenen, även falsen, så spricker balken upp. Så mycket till alternativ finns inte eftersom allt måste bort allt för att förstärkningarna ska ligga helt inpå balken. Ock även om man förstärker runt om så valde jag svetsa ihop ramen innan jag lade på ytterplåtarna, eller förstärkningarna eller vad man nu väljer kalla dem. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Arreflod. September 5, 2016 Author Report September 5, 2016 Här har jag måttat och kryssmätt för att få ut center på balkinfästningen och det uttag som måste till för stötdämparen/coilovern. Det följer inte med någon pappersmall däremot kan man använda den yttre förstärkningsplåten att gå efter. Lite knepigt är det att såga i halvcirkel med vinkelkapen. Men det blev ok och ev miss fylls ut vid svets. Citera
Arreflod. September 5, 2016 Author Report September 5, 2016 Förstärkningarna svetsas på plats. Fick gå efter på några platser men nu sitter det och jag kan ta ned fogarna lite med lamell innan lack. 1 Citera
Arreflod. September 5, 2016 Author Report September 5, 2016 Balk på plats för innpassning/inmätning Citera
Arreflod. September 5, 2016 Author Report September 5, 2016 Dags att svetsa balken. Tur att man har en maskin med bra kräm! Citera
Greven CMC 053 September 6, 2016 Report September 6, 2016 Blir ju grymt det där, bra jobbat!!! 1 Citera
Arreflod. September 6, 2016 Author Report September 6, 2016 37 minuter sedan, Greven CMC 053 said: Blir ju grymt det där, bra jobbat!!! Ja, jag hoppas det! Tack! Citera
Arreflod. September 6, 2016 Author Report September 6, 2016 Dags för motorfästen. Det här tyckte jag var lite krångligt dessutom så trodde jag att motorn skulle komma längre ned. Lite besviken eftersom jag framöver kommer behöva utrymme mellan förgsare och huv. Jag monterade lådan och fick dra den så långt fram det gick i de ovala bulthålen som finns i växellådsfästet för att få främre knölen på tråget att gå fri från styrväxeln. Om motorn ska längre bak vilket kanske är att föredra viktmässigt så måste den moteras ovan på balken. Men en hög tyngdpunkt är inte heller bra så det fick bli en kompromiss. Jag vägde in motorn med vattenpass så att insuget ligger i våg med rambalkarna. Citera
Arreflod. September 6, 2016 Author Report September 6, 2016 (redigerad) Här ser ni hur det ser ut med tråg vs styrväxel. Tryckte till hörnet på tråget lite och fann på det sättet ett par millimeter. Tyvärr går det inte att bygga om främre delen av tråget då oljepumpen sitter därfram och utrymmet är så snålt det kan bli. Jag placerade en regel under motorn och skimmsade med smalare bitar tills motorn låg rätt. Önskan är att styrväxel låg närmre balken, då skulle allt vara perfekt. Tyvärr saknar jag kunskap om vad som händer om man flyttar in den förutom att man lätt kan förstå det påverkar saker och ting och säkert i en negativ riktning. Styrväxeln får alltså sitta där Heidts valt placera den. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Arreflod. September 6, 2016 Author Report September 6, 2016 Nu dags för att kapa fästena. Om det andra var krångligt så var det här ännu knepigare. Fick höfta lite på måttet men det visade sig att jag fick till det perfekt. Bultarna går att sätta dit och ta bort med handkraft, dvs allt är rakt och fint! Citera
Arreflod. September 6, 2016 Author Report September 6, 2016 Hittade ett elektrolytbad och lite zink 1 Citera
Leif Erik September 6, 2016 Report September 6, 2016 51 minuter sedan, M Arreflod said: Hittade ett elektrolytbad och lite zink 47 minuter sedan, M Arreflod said: Lackdags! Citera
Leif Erik September 6, 2016 Report September 6, 2016 Hej Vart hittade du badet skulle vara intresserad av ett sånt kit Leif Erik Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.