Jump to content

Recommended Posts

Nu har jag kört MIN musse en hel sommar och njutit varje gång vi har kopplat upp oss!

Problemet som inte har vart så kul är att jag tycker att Styrservon inte sköter sig?

På -13  V6 så har vi elektrisk servo med 3 val, comfort ,normal,och race.

Jag har erfarenhet av att hydraulisk servo beter sig så att den är progresiv ,alltså att ju fortare det går

så blir den trögare. 

Så upplever jag inte att el-servon beter sig utan att vid hög fart så är den lika känslig och lätt så att 

det blir obekvämt vingligt.

Vad har ni där ute för erfarenhet av detta,kan väl påtala att bilen är sänkt 1,5 tum och det 

sitter 8,5-20 och 10-20 på,bilen blev mycket stabilare med sänkning och är laseruppmätt

så det känns inte som nått hjul/vinkel fel.

När du sänker bilen fram så kan ett annat fel uppträda.

Det är "bump steer".

När bilen står stilla på plant underlag så ska styrväxeln (rack and pinion) ha exakt samma höjd som infästningen ute vid spindlarna.

De flesta gör inget åt detta och då uppför sig bilen lite konstigt i gupp, ungefär att den styr lite självt.

Det man måste göra att sänka infästningspunkten ute vid infästningen i spindeln (se bild från länk).

https://www.google.se/search?q=bump+steer+kit&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjk1dC0i9XPAhXHECwKHeUvAdcQsAQIIA#tbm=isch&q=bump+steer+kit+mustang&imgrc=vvBKgvjItNy5ZM%3A

Det här att vinklar är viktigt förstår jag,bilen/däck/fälgar är laseruppmätt,så den ska vara platt som en pannkaka och ligger

rätt mot vägen,alltså toe/in-toe/out  osv är rätt. Nollpunkten alltså servons centrumläge är rätt,bilen går rakt fram när jag 

släpper ratten.

Men kan det vara så att bilen vandrar i sidled på vägen med olika bredd på Fälgarna,spårvidden är olika bak/fram?

Jag upplevde ju samma problem även med originaluppsättningen däck/fälg att servon går för lätt vid hög fart?

Fler tips mottages tacksamt! Janne

Vanlig framvagnsinställning ställer in vinklarna som du anger.

Däremot så så gör man aldrig någon inställning (kan inte göras med original delar) för kompensering av sänkningen på styrstagen.

Nednstående länk från maximum motorsports visar vad som behövs för att undvika "bump steer" på sänkt bil.

http://www.maximummotorsports.com/Bumpsteer-kit-2005-2014-Mustang-tapered-stud-style-P1433.aspx

Verkar som du har ganska breda däck.

Själv har jag 9.0/17 275/40-17 fram och 10.5/17 315/35-17 bak, med dessa däck så känner jag av spåriga vägar ganska lätt.

Det har att göra av bredden och att det är ganska låg profil på däcken.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...