Janne W October 12, 2016 Report October 12, 2016 Nu har jag kört MIN musse en hel sommar och njutit varje gång vi har kopplat upp oss! Problemet som inte har vart så kul är att jag tycker att Styrservon inte sköter sig? På -13 V6 så har vi elektrisk servo med 3 val, comfort ,normal,och race. Jag har erfarenhet av att hydraulisk servo beter sig så att den är progresiv ,alltså att ju fortare det går så blir den trögare. Så upplever jag inte att el-servon beter sig utan att vid hög fart så är den lika känslig och lätt så att det blir obekvämt vingligt. Vad har ni där ute för erfarenhet av detta,kan väl påtala att bilen är sänkt 1,5 tum och det sitter 8,5-20 och 10-20 på,bilen blev mycket stabilare med sänkning och är laseruppmätt så det känns inte som nått hjul/vinkel fel. Citera
Tbird October 12, 2016 Report October 12, 2016 När du sänker bilen fram så kan ett annat fel uppträda. Det är "bump steer". När bilen står stilla på plant underlag så ska styrväxeln (rack and pinion) ha exakt samma höjd som infästningen ute vid spindlarna. De flesta gör inget åt detta och då uppför sig bilen lite konstigt i gupp, ungefär att den styr lite självt. Det man måste göra att sänka infästningspunkten ute vid infästningen i spindeln (se bild från länk). https://www.google.se/search?q=bump+steer+kit&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjk1dC0i9XPAhXHECwKHeUvAdcQsAQIIA#tbm=isch&q=bump+steer+kit+mustang&imgrc=vvBKgvjItNy5ZM%3A Citera
Janne W October 13, 2016 Author Report October 13, 2016 Det här att vinklar är viktigt förstår jag,bilen/däck/fälgar är laseruppmätt,så den ska vara platt som en pannkaka och ligger rätt mot vägen,alltså toe/in-toe/out osv är rätt. Nollpunkten alltså servons centrumläge är rätt,bilen går rakt fram när jag släpper ratten. Men kan det vara så att bilen vandrar i sidled på vägen med olika bredd på Fälgarna,spårvidden är olika bak/fram? Jag upplevde ju samma problem även med originaluppsättningen däck/fälg att servon går för lätt vid hög fart? Fler tips mottages tacksamt! Janne Citera
Tbird October 13, 2016 Report October 13, 2016 Vanlig framvagnsinställning ställer in vinklarna som du anger. Däremot så så gör man aldrig någon inställning (kan inte göras med original delar) för kompensering av sänkningen på styrstagen. Nednstående länk från maximum motorsports visar vad som behövs för att undvika "bump steer" på sänkt bil. http://www.maximummotorsports.com/Bumpsteer-kit-2005-2014-Mustang-tapered-stud-style-P1433.aspx Verkar som du har ganska breda däck. Själv har jag 9.0/17 275/40-17 fram och 10.5/17 315/35-17 bak, med dessa däck så känner jag av spåriga vägar ganska lätt. Det har att göra av bredden och att det är ganska låg profil på däcken. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.