mondeost220 October 21, 2016 Report October 21, 2016 Vad är det som styr lockup funktionen, växellådan eller turbinen? eller en kombination av båda? I min 95 5.0 GT åker lockupen i nästan omedelbart efter att lådan växlat till 2:an. Sedan vill den inte koppla ur förrän jag ger en hel del gas. Att köra mer "aggresivt" är ju ingen lösning. Verkar inte riktigt ok. Är det fel på lådan eller turbinen? Finns inga felkoder på någonting, är kollat. Oljan och filter är bytt, ingen skillnad och gamla oljan såg inte speciellt konstig ut heller. Läste någonstans att lockup funktionen i turbinen kan bli sliten och byte till ny turbin skulle hjälpa. Är ju ändå billigare med ny turbin än renovering av låda. Några ideér om problemet? Citera
Tbird October 22, 2016 Report October 22, 2016 Faktiskt varken turbin eller låda, det görs ifrån motorstyrningen (EECV i ditt fall). Gammal och ger oftast inte så många felkoder eller hjälp. Men finns många gamla enkla knep att få ut ganska så mycket information. Intressant att du märker att lockupen läggs i, normalt är det svårt att märka det. Lockup kan läggas i på växel 2, 3 och 4. Normalt är att om motorstyrningen ser att lasten är låg då läger den signal til att låsa lockup. Det första är att rengöra MAF (Mass Airflow Sensor, Luftmätaren) är den skitig så får du för lågt luftflöde vad EEC mäter. I kalkuleringen så blir lasten låg... därmed låser den lockup. Citera
mondeost220 October 25, 2016 Author Report October 25, 2016 On 2016-10-22 at 22:46, Tbird said: Faktiskt varken turbin eller låda, det görs ifrån motorstyrningen (EECV i ditt fall). Gammal och ger oftast inte så många felkoder eller hjälp. Men finns många gamla enkla knep att få ut ganska så mycket information. Intressant att du märker att lockupen läggs i, normalt är det svårt att märka det. Lockup kan läggas i på växel 2, 3 och 4. Normalt är att om motorstyrningen ser att lasten är låg då läger den signal til att låsa lockup. Det första är att rengöra MAF (Mass Airflow Sensor, Luftmätaren) är den skitig så får du för lågt luftflöde vad EEC mäter. I kalkuleringen så blir lasten låg... därmed låser den lockup. MAF är rengjord och ingen skillnad. Går det att på något sätt styra lockupen med omprogrammering eller liknande? Jag har haft ett par lika Mustanger tidigare som inte upplevs på detta sätt så nånting är inte som det ska. Vore kanske inte något stort problem att den låser men problemet är att den inte släpper förrän vid onödigt stort gaspådrag. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.