HasseH February 11, 2017 Report February 11, 2017 Tjena! Jag har en 70'a Mustang med rak 6a 250 och 3-växlad manuell låda. Jag undrar om det går att byta till en 302 rakt av eller om jag måste byta svep för att lådan ska passa? / HasseH Citera
Per Berglund February 11, 2017 Report February 11, 2017 Går fint byta rakt av det är samma bultcirkel på kåpan. 1 Citera
HasseH February 13, 2017 Author Report February 13, 2017 Behöver jag byta gas reglage, motorfästen eller något annat? Mvh Hasse H Citera
Per Berglund February 13, 2017 Report February 13, 2017 Garanterat det mesta du kan komma på Motorfästen måste du nog köpa nya...Svårt hitta begagnat Finns hos de flesta Mustangfirmorna i USA Gasvajer kanske går att modifiera men inte samma på V8 och 6a Kylare måste givetvis bytas och här måste du kolla vilken årsmodell det är på 302an. 1970 var ett år då Ford flyttade inloppet på vattenpumpen från vänster till höger. I framvagnen klarar du det mesta förutom att fjädrarna bör bytas för få rätt styvhet Nytt svänghjul, tryckplatta och koppling är nog också ett måste om inte det kom med 302an Citera
HasseH February 14, 2017 Author Report February 14, 2017 Åh vad drygt.. 302'an är från 75. Hade varit fint med ett block från 68-73 så hade jag sluppit byta koppling. Mvh Hasse H Citera
Per Berglund February 14, 2017 Report February 14, 2017 En 75a 302 är en riktig skitmotor så jag tror faktiskt 250 6an är en kvickare motor. Alla "konverteringar" är dryga och det finns aldrig några busenkla/billiga vägar. Det är bara bestämma sig att göra det och hosta upp pengar eller skit i det och rulla vidare på originalet. 6an är faktiskt en pärla tycker jag och går kanon om man lägger lite deg på den! Citera
HasseH February 14, 2017 Author Report February 14, 2017 Finns det någon årsmodell som du kan rekommendera när det gäller 302an? 6an är fin men den är i behov av totalrenovering och är mer sugen på att lägga pengar på en v8. Mvh Citera
HasseH February 14, 2017 Author Report February 14, 2017 Det skulle landa på ca 30 000 att renovera 6an. 302an är nyrenoverad och ligger på 14 papp, vet inte om det är en bra deal eller inte, är ny på det här. Mvh Citera
Tbird February 14, 2017 Report February 14, 2017 Sent 80-tal och framåt har block för rullkam. Hittade denna på blocket. Original 1987 T-bird endast 165hk, men brukar vara utan vändkanter även fast de är har många mil. Inte de bästa topparna, men kan vara något att bygga på. För att passa en tidig Mustang behövs annat oljetråg och olje pickup, troligtvis vattenpump (riktning), dessutom insug och förgasare. https://www.blocket.se/stockholm/Delar_till_Ford_och_Cheva_71592649.htm?ca=9&w=3 Citera
HasseH February 15, 2017 Author Report February 15, 2017 Tack för tipset! Känns lite skumt att kasta i en motor från sent 80-tal i en bil från 70 men jag antar att utvecklingen gick framåt och att det är pålitliga motorer och det smartaste valet. Mvh Citera
Tbird February 15, 2017 Report February 15, 2017 Säg som så att sent 80-tals motorer är "gamla" 60-tals motorer som höverlevt. Det är en i familjen Ford 289-302-351 windsor. Det som blev bättre sent 80-tal är att blocken gjordes om för att kunna ha rullkam. Anledningen att det inte brukar vara vändkanter är att från mitten 80-talet användes insprutning som ger mer noggran bränsle blandning. Därmed blir det inga "wash down" av cylinder loppen som i förlängningen orsakar onödigt slitage som syns som vändkanter. När jag en gång i tiden plockade ner original motorn i min T-bird -88 som gått 25 000 mil så fanns det inte ens tendens till vändkanter. Citera
Per Berglund February 15, 2017 Report February 15, 2017 20 timmar sedan, HasseH said: Det skulle landa på ca 30 000 att renovera 6an. 302an är nyrenoverad och ligger på 14 papp, vet inte om det är en bra deal eller inte, är ny på det här. Mvh Passa dig för ord som "nyrenoverad"!! För vissa är en renovering en ny "packningssats" och inte göra något mer 30.000kr låter fullt normalt för att göra en motor ny Citera
HasseH February 15, 2017 Author Report February 15, 2017 Jag satsar på en från sent 80-tal. Tack för infon! Citera
Kalaspuffar February 18, 2017 Report February 18, 2017 har ett block 302 från 1971 om du är intresserad Citera
HasseH February 18, 2017 Author Report February 18, 2017 Nej tack! Så som det ser ut nu blir det totalrenovering av en 302 från 87! Citera
Per Berglund February 18, 2017 Report February 18, 2017 6 timmar sedan, HasseH said: Nej tack! Så som det ser ut nu blir det totalrenovering av en 302 från 87! Kom nu ihåg att dessa motorer har en annan balansvikt! Så tryckplatta och svängningsdämpare måste ha 50oz balansvikt Före 1981 hade alla motorer 28oz Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.