Jump to content

Recommended Posts

Tjena! Jag har en 70'a Mustang med rak 6a 250 och 3-växlad manuell låda. Jag undrar om det går att byta till en 302 rakt av eller om jag måste byta svep för att lådan ska passa?

/ HasseH

Garanterat det mesta du kan komma på

Motorfästen måste du nog köpa nya...Svårt hitta begagnat
Finns hos de flesta Mustangfirmorna i USA

Gasvajer kanske går att modifiera men inte samma på V8 och 6a

Kylare måste givetvis bytas och här måste du kolla vilken årsmodell det är på 302an.
1970 var ett år då Ford flyttade inloppet på vattenpumpen från vänster till höger.

I framvagnen klarar du det mesta förutom att fjädrarna bör bytas för få rätt styvhet

Nytt svänghjul, tryckplatta och koppling är nog också ett måste om inte det kom med 302an

En 75a 302 är en riktig skitmotor så jag tror faktiskt 250 6an är en kvickare motor.

Alla "konverteringar" är dryga och det finns aldrig några busenkla/billiga vägar.

Det är bara bestämma sig att göra det och hosta upp pengar eller skit i det och rulla vidare på originalet.
6an är faktiskt en pärla tycker jag och går kanon om man lägger lite deg på den!

Finns det någon årsmodell som du kan rekommendera när det gäller 302an? 6an är fin men den är i behov av totalrenovering och är mer sugen på att lägga pengar på en v8. Mvh

Det skulle landa på ca 30 000 att renovera 6an. 302an är nyrenoverad och ligger på 14 papp, vet inte om det är en bra deal eller inte, är ny på det här. 

Mvh

Sent 80-tal och framåt har block för rullkam.

Hittade denna på blocket.

Original 1987 T-bird endast 165hk, men brukar vara utan vändkanter även fast de är har många mil.

Inte de bästa topparna, men kan vara något att bygga på.

För att passa en tidig Mustang behövs annat oljetråg och olje pickup, troligtvis vattenpump (riktning), dessutom insug och förgasare.

https://www.blocket.se/stockholm/Delar_till_Ford_och_Cheva_71592649.htm?ca=9&w=3

 

Tack för tipset! Känns lite skumt att kasta i en motor från sent 80-tal i en bil från 70 men jag antar att utvecklingen gick framåt och att det är pålitliga motorer och det smartaste valet. Mvh

Säg som så att sent 80-tals motorer är "gamla" 60-tals motorer som höverlevt.

Det är en i familjen Ford 289-302-351 windsor.

Det som blev bättre sent 80-tal är att blocken gjordes om för att kunna ha rullkam.

Anledningen att det inte brukar vara vändkanter är att från mitten 80-talet användes insprutning som ger mer noggran bränsle blandning.

Därmed blir det inga "wash down" av cylinder loppen som i förlängningen orsakar onödigt slitage som syns som vändkanter.

När jag en gång i tiden plockade ner original motorn i min T-bird -88 som gått 25 000 mil så fanns det inte ens tendens till vändkanter.

20 timmar sedan, HasseH said:

Det skulle landa på ca 30 000 att renovera 6an. 302an är nyrenoverad och ligger på 14 papp, vet inte om det är en bra deal eller inte, är ny på det här. 

Mvh

Passa dig för ord som "nyrenoverad"!!
För vissa är en renovering en ny "packningssats" och inte göra något mer

30.000kr låter fullt normalt för att göra en motor ny

6 timmar sedan, HasseH said:

Nej tack! Så som det ser ut nu blir det totalrenovering av en 302 från 87!

Kom nu ihåg att dessa motorer har en annan balansvikt!
Så tryckplatta och svängningsdämpare måste ha 50oz balansvikt

Före 1981 hade alla motorer 28oz

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...