Jump to content

byta växellåda, manuell till automat.


Stefan Ryen

Recommended Posts

Funderar på att eventuellt byta min manuella växellåda till en automat på min mustang 1999 GT 4,6 V8. Kollat runt lite och en kompis som i så fall kommer hjälpa mig sa att det ska gå bra. Någon som har erfarenhet av detta eller kan ge HJÄLPSAMMA tips och råd. :) Vet att man kan köpa nån annan bil, meeeen finanserna passar nog bättre just nu till, om möjligt, att konvertera om den till automat. // Stefan

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag har aldrig bytt åt det hållet och inte i så ny bil. Kan dock en del om 4R70W automat.

Delar som troligtvis behövs.

4R70W automat.

turbin

start krans

Kylare om man inte bara sätter seperat automat kylare.

Olje rör mella automat och kylare.

Växel reglage med vajer till lådan.

Pedalställ (finns många som endast låser fast kopplingspedalen i botten läget, inte snyggt).

Kabelhärva från data box till växelspak och lådan. En hel del omkopplingar får man troligtvis räkna med.

Data box, kanske det går att behålla den gamla efter omprogrammering.

Växellådsbalk, troligtvis

Det är vad jag direkt kommer på.

 

Några saker att tänka på vid val av 4R70W automat;

Det finns 2 grund varianter en som passar modular V8 motorn och den andra V6:an.

Varianten för modular motorn har 2 olika längder, Kort och lång. Mustang ska ha den korta.

Årtalet på lådan. Om nyare än 2001 - 2002 så finns det inget uttag för hastighetsmätarvajer.

Om den är äldre än 1995 - 1996 så är en solonoid inte kompatibel med 1999 databox.

Växel indikator som sitter på utsidan av lådan måste vara den nyare för att vara kompatibel med data boxen. Även den var skiftet ca 1995 - 1996.

 

Gissar att det enklast/billigaste om inget annat dyrt speciellt gjort med bilen är att byta bil.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Halloj!

Tänkte bumpa denna lite då ja är inne på samma sak å undrar om du gjorde detta och hur det gick med besiktning?

Håller på att plocka ihop en 4r70w som jag tänkte sätta i min 04.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok tack för återkoppling!

Får fortsätta å se hur det blir med besiktning när allt faller på plats.

Har inte ens fått hem alla delarna från usa än. Beställt för över 3 månader sedan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...