Jump to content

Utlåst


Herje

Recommended Posts

Efter att ha varit bortrest i 3 månader tänkte jag ladda på batteriet i

min -16 GT. Det var tyvärr försent, batteriet helt urladdat vilket gör

att jag inte kommer in i bilen för att öppna huven. Instruktionsboken ligger naturligtvis i bilen

så jag är inte säker hur det här ska lösas. Jag har tagit ur nyckeln ur fjärren och pillat bort skyddet för dörrens

låscylinder. När jag sätter i nyckeln går den att vrida ca ett kvarts varv till vänster men dörren går fortfarande inte att öppna.

Är det någon som råkat ut för detta eller vet hur man löser detta, det kunde ju var kul att kunna åka en sväng till sommaren.....

Link to comment
Share on other sites

Jag använder den lösa nyckeln jag fick med hela tiden under vintern.
Jag har tagit ur batteriet och får använda den för att låsa upp/låsa bilen.
Jag vrider den nog också ca ett kvarts varv eller så för att låsa upp, sen är det bara att öppna med handtaget.
Man märker att det är lite motstånd när man vrider om nyckeln.

Var noga vid stängning av dörren om du lyckats låsa upp den, då min sidoruta tar i listen ovanför dörren.
Smäller man bara igen dörren så stannar den på rutan. Jag får trycka in övre högra hörnet på rutan samtidigt som jag stänger.

För att låsa igen utan batteri får man vrida om i gaveln på dörren innan man stänger den.
 

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen

Jag var tydligen på rätt väg men jag tog inte i tillräckligt när jag vred till höger tyckte att det tog stopp.

Nu är dörren öppen nu återstår att leta fram en batteriladdare, då kommer nästa fundering kommer hett helt urladdat

batteri ta emot laddning av moderna laddare? Det ser i alla fall ut som det blir mustangåka i sommar..

Till nästa vinter kommer jag att göra som du illern man måste ju lära av misstagen.

För info kan jag meddela dörrarna på min gamla -68 kunde öppnas utan problem, det var enklare förr.

Än en gång tack !!

Link to comment
Share on other sites

Vad bra att det ordnade sig.
Jag har haft mitt på balkongen med en ctek laddare hela vintern så jag hoppas den har underhållits som den ska, så det bara är att åka när jag stoppar i det. Fick ju tyvärr plocka ur det helt då jag inte har 230V ute i garaget. (bor i lägenhet)

Link to comment
Share on other sites

Jag provade att använda nyckeln som finns i sändaren men det gick för trögt. Kunde inte rubba den så jag tog andra nyckeln med svart skaft och det gick bättre. Det ska bli intressant att se hur bilen har klarat sig utan ström under vintern. Enligt manualen ska man vänta minst 5 minuter att koppla ur batteriet efter avstängning av motorn vilket jag gjorde. Detta för bilen ska lagra mjukvaran om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...