April 5, 20187 yr comment_160843 On 2018-04-04 at 23:01, Hårdrock said: Mer godis i posten! Blir en catch can från UPR, hoppas på snabb leverans. Behöver även titta på tändstiften då jag fick lite random misfire-felkoder, min precisa diagnos (!) gör gällande att gapet på tändstiften är för stort. Det får vi såklart kika på. Köpte iaf en snygg ODB-logger som både kunde läsa och cleara felkoder, $20 för den på Amazon och ytterligare $10 för en bra mjukvara. Som hittat! Står I din manual vilka stift och avstånd 👍
April 6, 20187 yr Author comment_160857 Fast knappast efter kompressormatning eller dylikt? Skiljer rätt mycket på vad Ford skickar ut original och vad som är rekommenderat för överladdade applikationer. Jag har hittat rekommenderade avstånd på interwebs så det är inga problem men tveksam till att just detta skulle stå i manualen (utan att ha orkat gräva fram och titta i den).
April 7, 20187 yr comment_160874 Normalt sett så behöver man ha ett mindre gap på tändstiften om original tändspolarna används. Kan väl sägas att det inte verkar finns några bra eftermarknads tändspolar till Ford, bara gilla läget. Finns inget generellt, men högre laddtryck = mindre gap. Det är bara att testa, justera och se vad som går bra. Detta är inte optimalt då större gap ger bättre gnista och tänder bränsleblandningen. Men det är bättre att bränsleblandningen tänds varje gång.
May 1, 20186 yr Author comment_161336 Nu har det ju varit för tyst här! Finns dock inte jättemycket att säga annat än att min catch can är hemma på byrålådan, hoppas få i den här snart ... annars var det bilutställning med Hoosier Mustang Club i helgen. Helt OK uppslutning för en liten småstad med ca. 70-75 bilar (absoluta merparten var Mustang, sedan lite avarter typ Cougar, t.o.m. två gamla T-Ford). Bjussar på en bild från det hela, jag kom iväg med en "Top 40"-trofé som blir ett bra minne att ha på väggen.
June 20, 20186 yr Author comment_162251 Uppdatering 1: Catch can monterad, blev en från UPR som är anpassad för Whipple-bilar.
June 20, 20186 yr Author comment_162252 Uppdatering 2: Fixade några snygga "expansion covers" som bidrar till ett ännu snyggare motorrum:
June 20, 20186 yr Author comment_162253 Uppdatering 3: Nu är bilen levererad i Indianapolis för transport till Sverige! Innebär att jag inte lär se den förrän början av augusti då vi själva är tillbaka i Sverige (eller ännu senare om något oförutsett händer). Sen börjar ångestjobbet med att få en kompressormatat bil godkänd i Sverige .... 😄
June 21, 20186 yr comment_162257 16 timmar sedan, Hårdrock said: Uppdatering 3: Nu är bilen levererad i Indianapolis för transport till Sverige! Innebär att jag inte lär se den förrän början av augusti då vi själva är tillbaka i Sverige (eller ännu senare om något oförutsett händer). Sen börjar ångestjobbet med att få en kompressormatat bil godkänd i Sverige .... 😄 Vi hade en kund med signerade dokument från installation samt att den var 50 state legal och den gick igenom utan problem
June 21, 20186 yr Author comment_162261 Jag har en sticker från tillverkaren i motorrummet som säger att den är 50 state legal. Vad var det för signat dokument?
June 22, 20186 yr comment_162266 Du har satt dit kompressorn i USA och där är den godkänd, punkt slut. Bara att köra in till Bilprovningen. Inga problem eftersom det är flyttgods.
September 2, 20186 yr Author comment_163428 Nu var det längesen det hände något här. Det senaste är att bilen är klar för inbesiktning här i Sverige efter att ha stansat chassinummer i motorrummet samt fixat vita positionsljus fram - inga andra modifikationer behövdes såhär långt. Killen som hjälper mig är lite nojig över kompressorn samt bullret från mitt avgassystem, jag har bett honom testa att få igenom bilen så fort ursprungskontrollen är färdig ... så får vi se om jag stöter på patrull. Vi håller tummarna!
October 4, 20186 yr Author comment_163885 Äntligen kommit så långt att jag bokat tid för registreringsbesiktning, nästa vecka blir det ... håll tummarna för mig 😉
October 11, 20186 yr Author comment_163982 Yes!! Bilen är godkänd! Åtgärder som behövdes var alltså stansning av chassinummer samt att de orangea positionsljusen fram byttes till vita. Sedan tog jag själv beslutet att skala av H-pipan så bilen gick igenom med axleback från Roush. Ett tag lät det som att jag kanske skulle bli underkänd på att jag inte hade strålkastarspolning men man släppte det efter att ha hittat någon skrivelse. Nu är det bara att vänta på 1) regplåtar och 2) sommar 😄
October 14, 20186 yr Author comment_164027 Mer plast 🙂 De fula fjäderbenstornen behöver täckas och de här små plastmackorna åkte med mig i resväskan hem från USA.
October 17, 20186 yr Author comment_164073 On 10/15/2018 at 9:38 AM, Tbird said: Härligt att den gick igenom reg besiktningen med kompressor. Det kan jag verkligen skriva under på !!! Fått skyltarna också så åkte till jobbet med den för första gången idag, fin känsla att glida upp utanför 😉
April 18, 20195 yr Author comment_166119 Vårpremiär! Bilen är framme. Uppstarten efter vinterdvalan gick utan problem (hade den bara stående med batteriet frånkopplat). Nu är det bara att njuta, inga större aktiviteter planerade förutom körning. Ses vi månne på upptaktsträffen i Uppsala? 👍
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.