Jump to content

Råd vid bilköp


kanske mustang

Recommended Posts

Ja som  rubriken lyder behöver råd så jag kanske kan undvika de värsta misstagen. Vad ska man tänka på, vad bör man undvika ? En sak som man bör undvika om man gillar garantier är kanske importerat. Finns det fler ??  

 

Någon med erfarenhet från Brandtbil.se ??

 

Ferrita avgasrör är det något med MYCKET ljud ? vill inte ha något som är för högt det är sportigt ja men jag vill ha komforten i bilen kvar så gärna bara lite mer v8 ljud än orginalet :)

 

Fick finanseringsförslag på  72 månader och kontantinsats har betalat mer än halva bilen då verkar vara en form av leasing ?  Huur brukar de här bilarna stå sig i värde Säljaren trodde att de kunde stå sig  i värde ett tag då nya 2018 var lite dyrare än vad de kom ut med, men han är väl en bra säljare .....  :)

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Oj var lite trött igår när jag räknade det ska alltså vara att bilen är fullt betald efter 72 månader (6 år ). Ett vanligt billån inget annat. :)

Har Mustang en ovanligt låg värdeminskning  ?  Brukar räkna på att normalbilen tappar halva sitt värde vart tredje år så om en ny bil kostar tex 400 000kr är den värd 200 000 efter 3 år sen 100 000 kr efter ytterligare 3 år efter ett tag stannar den upp och tappet blir inte så stort i värdeminskning per år längre. 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Bilen jag funderade på verkar vara såld, annons borttagen. Kanske någon här som såg min tråd och tyckte det var en fin bil : ) ) ) ) Men ämnet är fortfarande intressant. Är mest de självklara sakerna jag kommer på som tex att bilen ska vara servad ock skött. Är det ok att köpa bilen från en som inte är fordhandlare ? Ni kan skicka privat meddelande om ni inte vill  skriva här. 

Svar tack, tråkigt att prata med sig själv : )

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Junkers said:

Vad gäller värde köptes min ny och tappade ca 15% på två år. Så ja, väldigt bra andrahandsvärde.

Ja de verkar ha det kollar på 2010 årsmodell vet inte vad de kostar nya men de verkar inte ha tappat allt i värde på 7 år de ligger över 250 000kr de jag kunde se.  

Vad bra, kunde inte heller finna något avskräckande omdöme om Brandt.  Är det något man ska tänka på när man köper bil som kan vara smart te x med finansiering eller något annat som är bra. Är det något man ska tänka på som man bör undvika ?  Brukar ni försöka få med något om det inte går att pruta kanske man kan få däck till eller annat ?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju på...

Nytt eller begagnat

Sommar eller årent runt

 

Det var väldigt svårt att pruta 2016 sp det blev full tank och 3000 på en ny. Nu finns det ju nua lagerbilar av 2017 som är prissänkta. 2018 kanske är prutbar när nya skatten kommer...

Link to comment
Share on other sites

Det är även enormt viktigt med färg och utrustning om du ska få sålt en begagnad, det verkar vara lättare med cabbe och färg som sticker ut. Min stod 13 dagar  innan den såldes av handlaren medan andra ligger många månader.

 

Använd car.info för att kolla tänkta bilar.

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Junkers said:

Det är även enormt viktigt med färg och utrustning om du ska få sålt en begagnad, det verkar vara lättare med cabbe och färg som sticker ut. Min stod 13 dagar  innan den såldes av handlaren medan andra ligger många månader.

 

Använd car.info för att kolla tänkta bilar.

Svart automat så mycket utrustning som möjligt finns en del fina för   runt 400 000 på blocket. brukar man få bra betalt av handlare om man byter in mot en nyare eller  lönar det sig att sälja den på blocket själv  med allt vad det innebär ?  Ska man begära att handlaren byter olja på en bil som är 1 år gammal  och gått under 1000 mil eller är det för mycket ?  Har ni fordsförsäkring eller  fick ni billigare bättre genom annan försäkring ?   Nya skatten vad kommer den att innebära ? vad kostar en service  ungefär ?  är det större service sen tex vid 6000 mil ?

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska en ett år gammal servas!

Ingen Fordförsäkring pga billigare hos annan.

Nya skatten gäller bara nya bilar som registreras efter 1/7, dessa kommer kosta ca 21000:- i skatt årligen de tre första åren.

Första servicen kostar 4000-5000:- sedan har jag ingen aning.

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, kanske mustang said:

21 000kr varje år i tre år ?  är det något speciellt för v8 ???? Påminn mig igen varför man väljer att bo i Sverige, när det finns så många andra trevliga länder :)

Hög CO2 ger det resultatet. En av anledningarna till att jag beställde min 2018 snabbt så den hinner reggas innan det datumet.

Sedan ska man inte överdriva, en cab som i mitt fall är bara inregistrerad halva året så då blir det 10500 eller 8400 mer än idag, så tre år blir ca 25000:- dyrare sedan blir skatten densamma som tidigare.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, kanske mustang said:

inget negativt som sticker ut hoppas jag ?

https://www.brandtbil.se/fordon-i-lager/information?id=11172849

Ser väl ok ut.

Hittar du en 2017 får du Sync 3 och ett år till med halvförsäkring och garanti, kan ju vara värt merkostnaden.

Kolla bakdäcken är ett tips, mina byttes efter 1200 mil men vid lite hårdare körning så är de slut tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Junkers said:

Ser väl ok ut.

Hittar du en 2017 får du Sync 3 och ett år till med halvförsäkring och garanti, kan ju vara värt merkostnaden.

Kolla bakdäcken är ett tips, mina byttes efter 1200 mil men vid lite hårdare körning så är de slut tidigare.

Tack för bra tips.  Vad är sync 3 ?    2018 är jättefina men börjar väl på 600 000 för en v8 ska man sen ha utrustning blir det väl MER. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mmm men med Ford Performance fabrikstrim så blir det 737 hk i 2018.

 

https://blog.caranddriver.com/2018-mustang-gt-v-8-makes-700-hp-with-fordroush-supercharger-kit/

 

Fabriksgarantin kvar

https://www.torquenews.com/106/roush-supercharged-2018-ford-mustang-gt-packs-700hp-and-full-warranty

 

I tyskland öppnar snart en Ford performance web site, kanske även kommer till Sverige, vem vet...

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte varför man skall hänga upp sig på några futtiga tusenlappar. Hittar man den rätta beg bilen är det ju bara till att slå till innan någon annan gör det. Jag själv ville ha en -16 i competition orange med recaro stolar och manuell låda. Vet att det var/ är en rätt udda combo men när den rätta väl dök upp köpte jag direkt. Att det sedan satt ett nästan nytt Feritta avgassystem + x pipe gjorde ju inte saken sämre. Visst kunde jag prutat men risken var ju då att någon annan hann före. När det gäller 2:a handsvärdet håller sig mustangerna riktigt bra. Min förra S197 mustang köpte jag för 155k. Modifierade den för ca 25k och sålde den 3 år senare för 190k. Får man säga är en bra affär att gå plus på en bil och ha njutit av den i 3 år. Sedan skall man inte glömma alla avundsjuka jäklar som tittar snett på en när man glider in med bilen och lämnar av grabben på fotbolls träningen. När de vet att man har ett uselt betalt jobb och tjänar 150k mindre än de andra om året. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Junkers said:

Mmm men med Ford Performance fabrikstrim så blir det 737 hk i 2018.

 

https://blog.caranddriver.com/2018-mustang-gt-v-8-makes-700-hp-with-fordroush-supercharger-kit/

 

Fabriksgarantin kvar

https://www.torquenews.com/106/roush-supercharged-2018-ford-mustang-gt-packs-700hp-and-full-warranty

 

I tyskland öppnar snart en Ford performance web site, kanske även kommer till Sverige, vem vet...

Ja vi hoppas men det dröjer kanske lite.  Så hinner köpa en 2016-17 innan vad är sync3 ?

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Jag fattar inte varför man skall hänga upp sig på några futtiga tusenlappar. Hittar man den rätta beg bilen är det ju bara till att slå till innan någon annan gör det. Jag själv ville ha en -16 i competition orange med recaro stolar och manuell låda. Vet att det var/ är en rätt udda combo men när den rätta väl dök upp köpte jag direkt. Att det sedan satt ett nästan nytt Feritta avgassystem + x pipe gjorde ju inte saken sämre. Visst kunde jag prutat men risken var ju då att någon annan hann före. När det gäller 2:a handsvärdet håller sig mustangerna riktigt bra. Min förra S197 mustang köpte jag för 155k. Modifierade den för ca 25k och sålde den 3 år senare för 190k. Får man säga är en bra affär att gå plus på en bil och ha njutit av den i 3 år. Sedan skall man inte glömma alla avundsjuka jäklar som tittar snett på en när man glider in med bilen och lämnar av grabben på fotbolls träningen. När de vet att man har ett uselt betalt jobb och tjänar 150k mindre än de andra om året. :)

Nej självklart ska man köpa det man vill så länge man har råd men nya modellen är lite för mycket pengar för mig just nu. Titta snett får de göra och de kommentarerna som följer som jag redan kan tänka mig inga problem. Bara jag slipper se spår av avundsjukan i lacken är det bra ,,,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...