Lasse cmc625 December 14, 2004 Report December 14, 2004 Fick i torsdags hem förgasaren efter att posten först slarvat bort den och skickat till fel land. Efter fem veckor kom den rätt, till Pony Carburators i New Mexico i USA, varit i Mexico på rundtur först. Efter 8 dagar hos firman var den hemma igen på knappt en vecka. Den har blivit ny och bättre än ny enligt Pony Carburators löften.Monterade och provkörde på frostiga och sumpiga vägar i söndags, kändes riktigt bra. En video med 1,5 tim info om Autolite 4100 följde med i priset på renoveringen, mycket nyttig info.Nu känns det länge till att få komma ut och prova på torra fina vägar.Var i Stockholm i jobb igår och fick en stund över, vad gör man då ?Åkte till Exclusive Cars och torrkörde 05:an så klart.Hoppas tomten får min önskelista i tid. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 14, 2004 Report December 14, 2004 Hej.Förgasaren ser ut som ett smycke i en Mustang älskares ögon, synd att det skall sitta en stor luftrenare ovanpå. Men du har varit snäll och väntat så länge så därför skickade TOMTEN med ett videoband. :wink: Citera
Lasse cmc625 December 14, 2004 Author Report December 14, 2004 Visst är det en juvel, tänkte ställa den i hyllan i vardagsrummet över vintern men alla i huset tyckte inte det. Något som videon poängterade flera gånger var hur man skulle ställa tändningen på sin V8; Använd aldrig stroboskoplampa Är det något som tagits upp här i Forumet ?De menar att svängningsdämparen (heter det så?) aldrig visar rätt läge på märkningen så det inte går att ställa gradtalet rätt.Man skall ställa tändningen på "gehör" så att säga eller ta hjälp av en vaccumklocka. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 15, 2004 Report December 15, 2004 Hej.Tändning är något som nästan startar krig när manbörjar att prata om det. Jag håller med din video, att lita på stroblampa är att vara blind för hur en motor egentligen skall gå.Själv tillhör jag den gamla generationen som tyckeratt elektronikens piska kuvar många som då blirblinda för den verkliga känslan. Jag har till mer än 80% litat på hörsel och andrajordnära känslor när det gäller justering av tändning. Vi måste komma ihåg att en motor från tidigt sextiotalinte har samma toleranser som en nyare motor ochkräver därför ingen högteknologisk utrustning det må varaatt vissa delar skall dras med moment osv men inteheller här krävs 100% lika för att det skall fungera. Till saken om tändning, det är inte fel att kolla hur tändning står med stroblampa men man skall vara pådet klara med att om det skall stämma till 100% så skalldetta göras när motorn har nya delar som svängdämparekamdrivning kam mm, när dessa delar är brukade en längre tid så brukar det optimala värdet på justering vara borta och det är nu som örat och känsel kommer in. Läste för en tid sedan i tidningen WHEELS om att vacumkolla motorn för att få bra inställningar på förgasare ochtändning kolla nr8 2004. :wink: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.