Jump to content

Recommended Posts

Fick i torsdags hem förgasaren efter att posten först slarvat bort den och skickat till fel land. Efter fem veckor kom den rätt, till Pony Carburators i New Mexico i USA, varit i Mexico på rundtur först. Efter 8 dagar hos firman var den hemma igen på knappt en vecka.

Den har blivit ny och bättre än ny enligt Pony Carburators löften.

Monterade och provkörde på frostiga och sumpiga vägar i söndags, kändes riktigt bra. En video med 1,5 tim info om Autolite 4100 följde med i priset på renoveringen, mycket nyttig info.

Nu känns det länge till att få komma ut och prova på torra fina vägar.

Var i Stockholm i jobb igår och fick en stund över, vad gör man då ?

Åkte till Exclusive Cars och torrkörde 05:an så klart.

Hoppas tomten får min önskelista i tid.

Visst är det en juvel, tänkte ställa den i hyllan i vardagsrummet över vintern men alla i huset tyckte inte det. :?:

Något som videon poängterade flera gånger var hur man skulle ställa tändningen på sin V8; Använd aldrig stroboskoplampa :!:

Är det något som tagits upp här i Forumet ?

De menar att svängningsdämparen (heter det så?) aldrig visar rätt läge på märkningen så det inte går att ställa gradtalet rätt.

Man skall ställa tändningen på "gehör" så att säga eller ta hjälp av en vaccumklocka.

Hej.

Tändning är något som nästan startar krig när man

börjar att prata om det. :shock:

Jag håller med din video, att lita på stroblampa är

att vara blind för hur en motor egentligen skall gå.

Själv tillhör jag den gamla generationen som tycker

att elektronikens piska kuvar många som då blir

blinda för den verkliga känslan. :P

Jag har till mer än 80% litat på hörsel och andra

jordnära känslor när det gäller justering av tändning. 8)

Vi måste komma ihåg att en motor från tidigt sextiotal

inte har samma toleranser som en nyare motor och

kräver därför ingen högteknologisk utrustning det må vara

att vissa delar skall dras med moment osv men inte

heller här krävs 100% lika för att det skall fungera. :?

Till saken om tändning, det är inte fel att kolla hur

tändning står med stroblampa men man skall vara på

det klara med att om det skall stämma till 100% så skall

detta göras när motorn har nya delar som svängdämpare

kamdrivning kam mm, när dessa delar är brukade en

längre tid så brukar det optimala värdet på justering

vara borta och det är nu som örat och känsel kommer in. :shock:

Läste för en tid sedan i tidningen WHEELS om att vacum

kolla motorn för att få bra inställningar på förgasare och

tändning kolla nr8 2004. :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...