Jump to content

Framvagn stenhård och styrning för liv....


Djrogga

Recommended Posts

Hej 

Jag är ny här..... Har en Mustang GT 1995 som jag köpte billigt,lite att göra på den men fin för övrigt....

Det jag undrar över är framvagnen som är stenhård typ noll fjädringsverkan samt att styrningen skorrar

när man vrider på ratten,bytt olja i servot....ingen skillnad.

Tips innan man börjar rota.....

Mvh

Roger 

Link to comment
Share on other sites

Ok, den här Mustangen har bara gått 9000 mil om det nu är riktigt......

så servon funkar men för liv eller det skorrar när man vrider på ratten.....verkar vara dålig kvalitet på Ford prylar..... 

Kan det vara så att stötdämparna är i botten....men bilen är inte sänkt....Hmmm.....

Hissar man upp bilen så höjs karossen som vanligt sen kommer hjulen.....så där

går det bra tydligen......

Jag måste nog forska lite.......

 

Link to comment
Share on other sites

Brukar vara miles mätare på dessa och isåfall 15000 mil om det inte är import från annat land....

Bilen är en 23år gammal veteranbil så du kan ju knappast förvänta dig en helt felfri bil.
Särskilt inte när de dessutom står still halva året.

Pumparna brukar gå sönder ganska snabbt ändå men en ny kostar runt 700spänn
Inget du kan byta själv om du inte har specialverktyget för att byta pulley.

Pumparna i dessa årsmodeller för dock alltid lite oväsen....Även en helt ny.
Du kan testa byta olja igen men du ska använda helsyntetisk servo olja så kan det tystna lite.

Stötdämpare samma sak de tar stryk av ålder och att stå still...Gammalt skit som har gjort sitt dags att byta bara.
 

Link to comment
Share on other sites

Styrservopump har jag aldrig bytt. Sitter samma som lämnade fabriken. Detta gäller min 1988 T-bird.

Grabben har heller inte gjort något med sin heller under sin ägo. Också en 1988 T-bird som han har ägt i 10år.

Dock när oljan blivit bytt då antingen motorn har varit ur eller styrväxeln har blivit bytt, då har det vissa gånger tagit lite tid innan all luft har försvunnit från systemet. Som sagt skorrar och låter lite illa innan luften är ute.

Har alltid använt mig av typ F olja som är rekommenderat från Ford.

Link to comment
Share on other sites

Denna bil är i från Tyskland så den har km hastighetsmätare så 9000 mil kan stämma om ingen har

bytt instrument förstås......sen sitter det en nutids stereo med bluetooth i som är fel kopplad och basarna bak är tysta.

Skulle hellre vilja att original stereon satt kvar,men den finns inte och kontakterna är avklippta.

Växellådan viner när den lägger i överväxeln men bara när den driver,släpper man lite på gasen så tystnar det.....vad är det ?

Byta olja och filter kanske......oljan är ju i alla fall röd på stickan.

Så det finns ju att göra om man vill,tanken är ju att jag skulle använda denna bil som en roligare bruksbil än Volvo.....

Eftersom jag har en riktig jänkare på sommaren med 427:a

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om det är Km mätare så ska det enbart finnas Km skala
Miles mätare har alltid en yttre miles mätare och innre km räknare

Haft en exakt likadan bil som bruksbil året om i 5år och det funka okej även vintertid trots dyr drift

Pröva byta olja och filter på lådan. Syntet
Byt även på turbinen som är lätt tillgänglig via en gummiplugg annars får du inte ens ut 50%
 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja,det är endast km skala på mätaren......

Den vill gärna ha mycket bränsle har jag märkt trots liten V8......

Min Marlin årsmodell -65 327:a och 3-växlad låda är snålare fast det är 4-ports förgasare.....

Ok,va bra att man fick reda på detta med gummipluggen på turbinen...det visste jag inte....olja och filter ska jag

byta i automatlådan......det ska vara Dexron III eller Mercon har jag för mig.......

Link to comment
Share on other sites

När jag byter olja både på motorer och automatlådor så brukar jag först hälla i en rengöringssats
Ska köras en stund så avlagringar och smuts löses upp och sen tömmer man ut allt.
Rätt viktigt på dessa lådor som är 100% elektroniskt styrda då dom är beroende av ventiler och givare som måste fungera

Finns lite olika tillsatser.  Här ett exempel.

Ser du hela filmen finns även tillsatser som minskar oljud och även frächar upp exempelvis olika tätningar inuti lådan.

AODE lådan du har är känslig men samtidigt mycket robust och tillförlitlig. Sköter man den så är den guld!  

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Fick du ordning på fjädringen? Har samma problem på en -91.

Fjädring både bak och fram är stum, några millimeters fjädringsväg. Hissar jag upp bilen med domkraft reser den sig 10-15 centimeter innan hjulet lämnar marken.

Jag beställde dock nya dämpare runt om idag så jag hoppas på att det är det som är problemet, fått för mig att dom som sitter på är för långa?!

Lossar jag dämparen i bak när bilen står på alla fyra kan jag dra ut dämparen så att den blir längre och bilen gungar fint, monterar jag tillbaka dämparen blir den stum igen.

Fjädrarna ser fina och friska ut.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...