ANDERS SVENSSON May 12, 2003 Report May 12, 2003 Hej! Jag är ägare av en mustang mach 1'a -72. 351 cleave land. Den går väldigt ryckigt, men om jag har haft den på tomgång i en kvart och motor temperaturen har blivit normal, alltså att nålen har rört sig ca 50% från det vänstra läget. Så går den väldigt bra. Som det är idag när man kör så går temperatur mätaren bara upp till första strecket, ringde idag och beställde en ny termostat. Jag fick frågan om jag skulle ha ett 82 gr eller 90 gr. Jag valde ett 82 gr hoppas att det blivit rätt. Jag fick också beskedet att termostaten sitter i slangen längst upp vid kylaren och att den skulle vara enkel att byta. Min fråga är:Tror ni att det är motortemperaturen som gör att bilen går ojämnt och inte svarar på gaspådrag?MvHEn ny börjare Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 12, 2003 Report May 12, 2003 Hej Anders.Det kan vara knepigt att svara på vad som är fel.Termostatet har bara en uppgift och det är att se till attmotorn går på rätt temp.Det termostat som du köpt är helt ok.Jag har minna aningar om varför motorn går dåligt i början.Jag tror att choken anntingen ligger i eller är från kopplad hela tiden.Är chokespjället spärrat i öppet läge så kan det vara den stora annledningen till att motorn går Ojämt när den är kall.Om spjället är stängt altså inte öppnar när motorn är varm går motorndåligt även när den blir varm.Det är mycket vanligt att man tar bort funktionen på choke och dåbrukar man öppna choke spjäll för att sedan låsa fast spjället öppet.Det har då ingen funktion och motor måste köras varm med högtomgång, man får sitta och tjuv hålla med foten på gaspedalen tills motorn blivit varm.På sommaren när det är 15-25+ så är det inget större problem mendet är alltid bättre att starta med choke. Citera
Recommended Posts