Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Tänkte starta en diskussion om hastighetmätare. :?:

Många har under åren frågat om varför hastighetsmätaren

inte stämmer i deras Mustang, oftast har man trott att

det är någon form av mekaniskt fel, bakaxel, växelåda,

mm och det kan det i och för sig vara. :?

Men i mer av 75% så är det inte mekaniskt utan det är

mycket vanligt att det är val av fälgar och däck som

ställer till det. :shock:

Jag har som sagt tidigare gjort i ordning några Mustanger,

lika många som jag gjort i ordning har också haft detta

mätar problem, ingen har stämt med den rätta farten. :roll:

Den Mach1an som jag har idag slår mätaren 30 km fel

på och dom tidigare har det rört sig om 10-15km.

Mach1an som är svårast att tygla har vid 70km i tim egentligen

100km i timmen något att tänka på när det är kameror överallt

efter vägarna. :shock:

Anledningen till detta är fälgar och däck som original skall vara

15" fälgar och de originaldäck som monterades på fabrik, dessa

fälgar har någon gång under åren fösrvunnit och ersatts med 14"

och lägre profil på däck vilket givetvis märks på mätaren. :(

Vanligen så brukar det diffa på ca: 10km och det är mer nomalt

vid byte av däck på originalfälgar. :?

Nu vill jag gjärna höra era komentarer och vilka storlekar på

felaktiga kilometrar ni har på era Mustanger främst 60-70 tal,

bra skulle det också vara om ni kollade på era däck och fälg, i

första hand är jag och säkert NI också intresserade av skillnaden

vid däckbyte på originalfälgar. :roll:

Hann inte kolla upp det så noga men min -68 visar ungefär 10km/h för lite, iaf när man kommer upp mot 80-90km/h.. Annars verkar den faktiskt visa rätt.

Körde motorväg från västerås -> borås när jag hämtade hem den och farsan låg bakom i sin Mondeo. när jag körde 115km/h visade farsans bil 105km/h.

Sitter 14" cragar S/S på, 235 R60 däck bak, 205 fram..

I min Mustang visar mätaren ganska exakt, kanske någon km/h för lite (typ att mätaren visar 90 och det i verkligheten går 92-93).

Det beror dock troligen mest på däcken, 195/75-14, som har något större omkrets än originalets 6.95-14. I övrigt är bilen helt original, med den ursprungliga växellådan och bakaxeln (2.80:1).

Min slår fel så smäller om det. Och ca. 25km mer timmen än det verkligen går. så det är ingen risk att man åker för fortkörning. Jag hade 3.25 i utväxling och gult drev i lådan sedan när jag beställde grejor i USA så uppgav jag det skulle montera 3.89 och 275/40 17 och då fick jag ett svart drev. Men det stämde inte alls men det där ska ju gå att räkna ut. Någon kanske har formeln. Tänkte byta i vinter.

Med den glädjemätarn jag har så går det i alla fall ruskigt fort upp till hundra på klockan. Man kan ju alltid impa på någon.

Stig

  • 3 weeks later...

hej

Har själv en (km/h) mätare som visar 60km/h när det egenteligen går i ca 90km/h. Förutom storlek på däck/fälg. Kan det inte ha o göra med konverteraren till vxllådan?

Har fått för mig att man kan byta den för att komma lite närmare verkligheten.

C4- troligen 3,0 i utvxl

69HT- 351w- 4v(edl)- C4-"3,0 utvxl" + rejält slitet höbak däck :D

Bruk en GPS til å måle hastighet med. Slå på den når bilen står stille. Start kjöringen og du vil få en måling som er +/- 1% korrekt. Brukte GPS for å finnr rett speedo drive gear til min -86. :D

Hehe... jag vill inte ens giss hur mycket vår slår fel.. 245/65R14 tror jag det står. Jag hade en liten funderare :roll: på det här med däck- och fälg dim. Jag vet inte riktigt hur stor omkretsen runt ett originaldäck är, men kan man inte öka fälgdim. säg från 14" (som är original) till säg 16-17" utan att öka omkretsen. Om detta nu skulle gå så borde inte mätaren visa fel...eller :?: jag snackar kanske i nattmössan :oops: ???

vänliga funderingar Niklas

visst kan man byta från 14 till 17" men då tror jag att man inte år mycket till skosula på fälgarna. Ju mer man ökar tummen på fälgen destu mindre gummi får runt fälgen.

Jag har funderat på att byta dimension själv. Nu har jag 185/70-13 funderar på 195/55-15 då ska det skillja cd 2mm på rullomkretsen om jag inte har fel.

// Micke

Ni kan gå in på TEKNIK-sidan ( hur många gånger har jag inte sagt det ) och kolla på länkarna.

Där finns en hjul/däck länk från Miata där man kan laborera med fälgar och däck - före och efter - och se hur de olika kombinationerna ser ut, vilka värden som uppstår och vilken ökning / minskning i % som uppstår

TRY IT - BE CURIOUS !!

Det var ingen dum länk den där! :D Där ser man... det finns mer än bara FORUMET.. hehe. Iaf, då undrar jag hur mycket slår det fel om man ökar/sänker utväxlingen på bakaxeln. Säg från originalets 2.80:1 till 3.50 typ???

Hej.

I första hand var jag intresserad av originalfälgar på

MUSTANGen och däckvalet till denna originalfälg.

Skulle som jag skrev tidigare vilja veta skillnaden i

km då man exempelvis monterat 205x60x14 kontra

195x70x14 osv. :)

Annan disskusion om andra fälgar kontra däck till dessa

får bli ett annat ämne. :roll:

Det finns som Göran skrev en mycket bra länk MIATA

där ni som vill montera mer metal än däck kan titta på

olika värden. :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...