Lars Oscarsson cmc383 December 22, 2004 Report December 22, 2004 Hej.Tänkte starta en diskussion om hastighetmätare. Många har under åren frågat om varför hastighetsmätareninte stämmer i deras Mustang, oftast har man trott attdet är någon form av mekaniskt fel, bakaxel, växelåda,mm och det kan det i och för sig vara. Men i mer av 75% så är det inte mekaniskt utan det ärmycket vanligt att det är val av fälgar och däck som ställer till det. Jag har som sagt tidigare gjort i ordning några Mustanger,lika många som jag gjort i ordning har också haft dettamätar problem, ingen har stämt med den rätta farten. Den Mach1an som jag har idag slår mätaren 30 km felpå och dom tidigare har det rört sig om 10-15km. Mach1an som är svårast att tygla har vid 70km i tim egentligen100km i timmen något att tänka på när det är kameror överalltefter vägarna. Anledningen till detta är fälgar och däck som original skall vara 15" fälgar och de originaldäck som monterades på fabrik, dessa fälgar har någon gång under åren fösrvunnit och ersatts med 14" och lägre profil på däck vilket givetvis märks på mätaren. Vanligen så brukar det diffa på ca: 10km och det är mer nomaltvid byte av däck på originalfälgar. Nu vill jag gjärna höra era komentarer och vilka storlekar påfelaktiga kilometrar ni har på era Mustanger främst 60-70 tal, bra skulle det också vara om ni kollade på era däck och fälg, i första hand är jag och säkert NI också intresserade av skillnaden vid däckbyte på originalfälgar. Citera
Gäst December 22, 2004 Report December 22, 2004 Hann inte kolla upp det så noga men min -68 visar ungefär 10km/h för lite, iaf när man kommer upp mot 80-90km/h.. Annars verkar den faktiskt visa rätt.Körde motorväg från västerås -> borås när jag hämtade hem den och farsan låg bakom i sin Mondeo. när jag körde 115km/h visade farsans bil 105km/h.Sitter 14" cragar S/S på, 235 R60 däck bak, 205 fram.. Citera
Ronnie S December 22, 2004 Report December 22, 2004 I min Mustang visar mätaren ganska exakt, kanske någon km/h för lite (typ att mätaren visar 90 och det i verkligheten går 92-93). Det beror dock troligen mest på däcken, 195/75-14, som har något större omkrets än originalets 6.95-14. I övrigt är bilen helt original, med den ursprungliga växellådan och bakaxeln (2.80:1). Citera
Stig December 22, 2004 Report December 22, 2004 Min slår fel så smäller om det. Och ca. 25km mer timmen än det verkligen går. så det är ingen risk att man åker för fortkörning. Jag hade 3.25 i utväxling och gult drev i lådan sedan när jag beställde grejor i USA så uppgav jag det skulle montera 3.89 och 275/40 17 och då fick jag ett svart drev. Men det stämde inte alls men det där ska ju gå att räkna ut. Någon kanske har formeln. Tänkte byta i vinter.Med den glädjemätarn jag har så går det i alla fall ruskigt fort upp till hundra på klockan. Man kan ju alltid impa på någon.Stig Citera
Lygdman cmc813 December 22, 2004 Report December 22, 2004 min visade ungefär 10 km för mycket med 245/60R14 Bak, åkte jag i 100 så visade pappas 90 ungefär... Citera
T Krusell January 13, 2005 Report January 13, 2005 hejHar själv en (km/h) mätare som visar 60km/h när det egenteligen går i ca 90km/h. Förutom storlek på däck/fälg. Kan det inte ha o göra med konverteraren till vxllådan?Har fått för mig att man kan byta den för att komma lite närmare verkligheten. C4- troligen 3,0 i utvxl69HT- 351w- 4v(edl)- C4-"3,0 utvxl" + rejält slitet höbak däck Citera
-86GTStang January 13, 2005 Report January 13, 2005 Bruk en GPS til å måle hastighet med. Slå på den når bilen står stille. Start kjöringen og du vil få en måling som er +/- 1% korrekt. Brukte GPS for å finnr rett speedo drive gear til min -86. Citera
Leijon CMC 855 January 13, 2005 Report January 13, 2005 Hehe... jag vill inte ens giss hur mycket vår slår fel.. 245/65R14 tror jag det står. Jag hade en liten funderare på det här med däck- och fälg dim. Jag vet inte riktigt hur stor omkretsen runt ett originaldäck är, men kan man inte öka fälgdim. säg från 14" (som är original) till säg 16-17" utan att öka omkretsen. Om detta nu skulle gå så borde inte mätaren visa fel...eller jag snackar kanske i nattmössan ???vänliga funderingar Niklas Citera
micke cmc247 January 13, 2005 Report January 13, 2005 visst kan man byta från 14 till 17" men då tror jag att man inte år mycket till skosula på fälgarna. Ju mer man ökar tummen på fälgen destu mindre gummi får runt fälgen.Jag har funderat på att byta dimension själv. Nu har jag 185/70-13 funderar på 195/55-15 då ska det skillja cd 2mm på rullomkretsen om jag inte har fel.// Micke Citera
göran cmc 302 January 14, 2005 Report January 14, 2005 Ni kan gå in på TEKNIK-sidan ( hur många gånger har jag inte sagt det ) och kolla på länkarna.Där finns en hjul/däck länk från Miata där man kan laborera med fälgar och däck - före och efter - och se hur de olika kombinationerna ser ut, vilka värden som uppstår och vilken ökning / minskning i % som uppstårTRY IT - BE CURIOUS !! Citera
Leijon CMC 855 January 14, 2005 Report January 14, 2005 Det var ingen dum länk den där! Där ser man... det finns mer än bara FORUMET.. hehe. Iaf, då undrar jag hur mycket slår det fel om man ökar/sänker utväxlingen på bakaxeln. Säg från originalets 2.80:1 till 3.50 typ??? Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 14, 2005 Author Report January 14, 2005 Hej.I första hand var jag intresserad av originalfälgar påMUSTANGen och däckvalet till denna originalfälg.Skulle som jag skrev tidigare vilja veta skillnaden ikm då man exempelvis monterat 205x60x14 kontra195x70x14 osv. Annan disskusion om andra fälgar kontra däck till dessa får bli ett annat ämne. Det finns som Göran skrev en mycket bra länk MIATAdär ni som vill montera mer metal än däck kan titta påolika värden. :wink: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.