Leijon CMC 855 December 25, 2004 Report December 25, 2004 Tjabba! Man ska kanske börja med att gratta till en ultimat tidning... igen.Har läst artikeln om väghålln. ett antal ggr, och känner en viss "Fan, det måste jag prova" känsla över det hela. Jag vill ju både kunna cruisa på sommarkvällarna men ändå ha vad som krävs för ett race på banan (eller på gatan om det nu skulle komma en snorunge i BMW och käfta :wink: ). Är det då rimligt att satsa på en nivå 3? Mustangen har väl aldrig haft någon bekvämlighetsfaktor-10, att det skumpar lite här och där har jag inget emot... bara det inte är för mycket.Ni som då har nivå 2-3, hur upplever ni det jämfört med "innan"?vhNiklas Citera
göran cmc 302 December 27, 2004 Report December 27, 2004 Hej,Nivå 2 kan Du fixa till utan alltför förämrad bekvämlighetsfaktor.Nivå 3 blir obönhörligen klart sämre men samtidigt också bra mycket roligare.Allt Du gör på dessa nivåer är och förblir en kompromiss mellan vardagsköra och sättning för bana.Man kan sällan ha båda värdarna samtidigt.Jag har justerbara KONI-dämpare på min 68, som Du kan läsa, och på mjukaste sättningen så är dom nog hårdare än de flesta vill leva med till vardagsSlå en pling om Du vill diskutera vad som kan göras på din bil.Jag tror också att Du måste prova en bil med denna sättning för att förstå vad det handlar om. Citera
Leijon CMC 855 December 27, 2004 Author Report December 27, 2004 God fortsättning!!Jo visst är dett lätt att sitta här och säga hur man vill ha sin bil, men egentligen har jag bara vår bil att jämföra med, och den har väl en nivå på -2 typ... Det hade nog inte varit fel att prova en modifierad bil... Det är inte så att du..... emm... råka köra förbi Ystad någon gång i sommar??? :wink: Det blir att överväga lite grand.... "Bekvämlighet"-"Rolighet".... måste ju säga att ju roligare desto bättre.Vi har inte gjort några större förändringar under tiden vi haft bilen, men innan har någon bytt till en grövre krängh., 9" odiff, och världens sämsta fälgar. Jag tror även det finns KYB Gas dämpare. Som det är nu så är det ganska sumpigt att köra men det är väl för att det inte finns ngt samspel alls mellan grejorna.De där justerbara dämparna undrar jag lite över... hur fungerar det, hur justerar man???Gott Nytt Mustang-År!! Citera
göran cmc 302 December 28, 2004 Report December 28, 2004 KONI-justerbara har 5 klick-lägen som justeras genom att man vrider de 2 dämpar-delarna mot varandra till önskat läge.Det betyder att fram lossar man överdelen och skruvar - bak lossar man underdelen.Det finns ett flertal dämpare på marknaden som är justerbara på lite olika sätt - KONI anses nog vara de som är mest "race" d.v.s hårdast redan i mjukaste läget.Att ha justerbara dämpare är nog bästa sättet att försöka åstadkomma en kompromiss mellan gata /race.Till Ystad är det möjligt att jag kommer i sommar - jag brukar ju turnera i landet på min semester - annars kanske vi träffas på någon träffhalvvägs. Vi får väl kolla kalendrarna och hålla kontakt.Om Du ger mig dina bildata så kanske jag kan föreslå några ingrepp som kan ge önskad effekt.Maila / ring mig direkt. Citera
MrTurbo_1645 December 29, 2004 Report December 29, 2004 Man blir ju bara SÅ sugen! Kommer sluta med att man har 500hkr+ , njurbälte och hörselkåpor i bilen... För att återgå till chassi. "Shelbysänkningen" exakt vad innebär den?Sänka 20mm gör ju inga underverk, så vinsten måste ligga i övrebäramrens ändrade läge? Citera
Leijon CMC 855 December 30, 2004 Author Report December 30, 2004 Shelbysänkning? Det ända jag kom att tänka på var att bilens tyngdpunkt kommer lägre, men 20 mm är som du säger inte mycket... jag vet inte.Tjenar Göran!Tog fram min tjocka Mussepärm och letade fram lite data åt dig.Bakvagnen består av en 9" odiff. bakaxel, Ingen kräng.hämm. och sjukt långa fjäderhänken (vita "pinnar" i bilden) Rosten i bägge bakre rambalkarna är lagad. Vi bytte ut en bra bit av balkarna och svetsade på nya. Jag vill gärna byt abakaxeln mot en kortad 9" fast med diff. (om det är lämpligt?)Drivlina: Motor 302 4V otrimmad (men jag har div. ideer och planer på ca 500hk :wink: )Nuvarand bakaxel är en 9" odiff (därav bräddningen)Vxl är en C4 AutomatFramvagnen består av std men ny-beg bärarmar och fjädrar. De bakre Gas dämparna köpte förra ägaren -93. De främre köptes -94. Kräng.hämm. fram är grövre än originalet 22mm tror jag, men jag ska kolla upp det. Hjul och däck. 14" "kassa" fälgar med OVALT bultmönster satt på vid köpet. Vid köpet var däckdimm. fram 195/60R14 och bak 245/60R14. Men då hade bilen så pass hög markfrigång fram då det gick inte att köra så vi bytte till 195/65R14. Bak är fortfarande samma.Jag har säkert glömt ngt, så du får nog fråga om du vill ha reda på mer.VH Niklas Citera
mats g johansson December 30, 2004 Report December 30, 2004 Ajdå... den infästningen ser inte helt frisk ut..... När det gäller Shelbysänkning så finns det mer information här:http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... ght=shelbyoch härhttp://groups.google.com/groups?hl=sv&l ... .net#link1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.