lfson September 15, 2018 Report September 15, 2018 Har köpt speglar till min 08 med blinkers och följer installationsanvisningen. Hur tusan kommer man in i dörrstolpen med tamparna som skall dras vidare och kopplas in i stammen som går längs tröskeln? Man skall använda ett verktyg i form av en spänd tråd och tränga sig in i härvan som går från dörren in genom först yttre panelen på dörrstolpen och sedan en skarp S-kurva inne i stolpen och en bit högre upp in genom innerpanelen av dörrstolpen. Jag anser det omöjligt även om man hade ett verktyg. Någon som lyckats. Finns det en bra lösning? Citera
Peter Ekelund September 16, 2018 Report September 16, 2018 Jag har dragit högtalarkablar samma väg som du vill dra dina kablar. Du behöver ta loss hela kontaktdonet mellan dörr och dörrstolpe för att fixa det. Börja med att lossa gummidamasken på dörrstolpen och dra tillbaks den så gott det går. Du kan trycka in gummidamasken i dörren bara. Därefter ska du ha loss kontaktstycket från dörrstolpen. Sitter två hakar som ska tryckas in för att få loss det. När de är loss går det att dra ut kabelstammen en bit från dörrstolpen så att man kommer åt bygeln som behöver knäppas loss från kontaktdonet. Stäng dörren två centimeter så blir det betydligt bättre plats att grotta med det. Dela kontaktdonet. Jag stack in en tunn metallstång från dörrstolpen och framåt in i kupen. Den tittar fram nästan ända framme vid torpededväggen då. Därefter tejpade jag en draglina i stången och drog ut den genom hålet i dörrstolpen. Tvinnade ihop mina kablar i draglinan och drog tillbaks igen. Du kan lysa med en mobil eller liknande in genom dörrstolpen och se inne i kupen var ljuset kommer ut. Montera gummidamasken på kontaktdonet innan du trycker tillbaks det in i hålet. Omöjligt att få dit annars. Här är lite bilder på hur det ser ut. Kontaktdonen behöver man borra hål i för att dra igenom kabeln. Det är otroligt trångt men det tar bara en kvart ifall man gjort det en gång tidigare. Citera
lfson September 17, 2018 Author Report September 17, 2018 Jag skrev ett jättetack för informationen till Dig Peter, men ser inte att det fastnat här. Hade gett upp och påbörjat dragning under skärmen-motorrummet och ner till främre blinkers när jag såg Ditt fina svar. Skall regbesiktiga på fredag så jag kör fuskvarianten inför den och får göra rätt senare. Tack igen. Citera
Peter Ekelund September 18, 2018 Report September 18, 2018 Lycka till! Hör gärna av dig ifall något strular eller är otydligt. Citera
lfson November 19, 2018 Author Report November 19, 2018 Hej! Hade glapp i spindellederna och tog hem nya kompletta Ford Performance bärarmar från American Muscle. Gick inte lika enkelt att byta som på instruktionsfilmen som CJ Pony Parts har på nätet, men jag fixade det på en helg. För spegelblink hittade jag ett litet kryphål vid hullingen i dörrstolpens plastblock där jag fick igenom den lilla sladden utan att behöva kränga ur blocket eller borra som du gjorde. Du hade säkert ett helt knippe sladdar. Nu lyser och blinkar allt som det skall, men det var rena gissningsleken att följa monteringsanvisningen och hitta de anvisade sladdarna i kabelstammarna med ca 20 sladdar på var sida längs trösklarna. Många vita och det gällde att hitta den vit med röd bård och inte med rosa bård eller violett eller mörkrosa bård som jag först kopplade in mig på. Allt fixat, bilen godkänd, MHRF-försäkrad och nu avställd. Dessutom nybliven medlem #7324 i CMCS på nytt sedan senast på 80-talet. Tack för hjälpen! Hälsn Leif Citera
Recommended Posts