peter66 December 31, 2004 Report December 31, 2004 Har en mustang 66 HT. Bilen går runt fint på startmotorn men när jag släpper nycklen från startläget så dör motorn! Några tipps innan jag plockar i sönder halva bilenom vad som kan vara problemet? Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 31, 2004 Report December 31, 2004 Hej.Många saker att kolla kommer det fram bensin lyftav luftrenare och pumpa lite med gasreglage för att seom bensin kommer fram. Skruva ur ett stift lägg det med tändkabel kopplad på någotjordbart ställe, kör runt motorn på nyckel och se om gnistakommer stötvis på stiftets elektrod obs håll ej i stiftet. Mer kommer säkert från Forum läsare.Om du kört bilen till den plats där den står idag och denstått länge så kan det bli problem med bensinpump som torkat, du får kanske nöta lite extra på start för att få pumpenatt jobba fram bensin till förgasaren. :wink: Citera
Leffe N cmc712 December 31, 2004 Report December 31, 2004 Som Lasse sa, kom med lite mera info om hur och när felet uppkom, så blir det lättare att ge dig ett bra svar. Startar tex. motorn när du kör runt på starten och dör när du släpper nyckeln, eller tänder den inte överhuvudtaget? Citera
peter66 December 31, 2004 Author Report December 31, 2004 Som Leffe sa när jag släpper nycklen dör den. ??? Citera
Ronnie S December 31, 2004 Report December 31, 2004 När tändningslåset står i "körläge" så kommer strömmen till tändspolen från tändningslåset, genom motståndskabeln och fram till tändspolen. När startmotorn arbetar får tändspolen ström DIREKT från startrelät på innerskärmen (alltså ej reducerad spänning från motståndskabeln).Du skulle eventuellt kunna ha problem med strömförsörjningen till tändspolen, så att den bara får ström när startmotorn går? Kolla så att du har ström fram till spolen även när tändningslåset står i "körläge".En annan sak att försöka med, om du har Rally-Pac (eller annan varvräknare) är att koppla ur varvräknaren. Det händer att det blir kortslutning i dom. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 31, 2004 Report December 31, 2004 Hej igen.Kan vara två saker tändningslåset behåller inte kontaktenmed tändspolen, strömen bryts vid släpp av nyckel. Det kan också vara så att du har fel på startrelä detär nämligen så att i start läge så går det fram strömtill startrelä från startläge i tändningslåset som blad annatser till att startrelä slår till och att det går ut spänningtill laddpuls mm. Det troliga är dock att du fått kontackt problem i tändningslås, dessa brukar ta slut när man minst anar. :wink: Citera
ROLF CMC 1224 January 1, 2005 Report January 1, 2005 Hade exakt samma problem med min 68:a. Det var tändningslåset som var kass, dålig kontakt i låset i körläge. Citera
peter66 January 2, 2005 Author Report January 2, 2005 Tack för alla tipps. Det visade sig vara tändningslåset. Citera
Recommended Posts