Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Körde på Emmaboda i helgen

Bästa tiden 12.53@185.69 km/h, banan är opreppad. 

Har inte sett någon mer video eller tidkort ifrån någon EU 18/19 Mustang ännu. Antagligen inte första men.... 

 

 

 

20190520_073529.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

Kul att se ! Imponerad av tid och top speed med tanke på 60 foten. Måste finnas bra mycket att göra på den, speciellt då med bra preppad bana och slicks alternativt gat slicks. Kollade just lite på US tider och låga 1.9 i 60 fot verkar ju definitivt görbart utan större åthävor. Motorn måste definitivt vara frisk trots tick ljud.

Jag tycker du skulle gå med i en dragracing klubb och prova åka bracket eller vad det nu heter nuförtiden. Då får du köra på en riktigt preppad bana och dessutom tävla. Det är hur kul som helst och borde då finnas mycket mer tävlingstillfällen att välja på. Dock är det beroendeframkallande och kan bli bra dyrt i slutändan. Mycket vill ha mer... Been there done that 🙂

  

Jaha, din lille rackare @RRS550, nu har du nog sannolikt orsakat ett dragracing återfall :-), Blir troligtvis Test'n'tune under Northern Race Fest på Pite Dragway kommande Lördag: https://www.facebook.com/events/878231495853680/  för min del. Ska bli kul att se hur min pärla står sig mot din. Tänker mig också att det blir intressant att få en stock baseline inför kommande överladdningsäventyr :-). Vore kul att få se någon mer klubb Musse där för den delen.  

(redigerad)

 

😂🤣

 

Tjena Richard

Hade missat ditt tidigare svar. Ja 60-fots tiden var inget vidare. Har sett ner till närmare 1.8 i US med 255 Pirelli däck. Men dem banorna måste varit grymt preppade. Min slutfart hämmades nog en del av de större hjulen men men. 

Jag hade gärna kommit till Piteå men 83 mil enkel väg avskräcker :D. Med tanke på din historik och banan så tror jag det inte blir några problem att få till en bättre tid så till vida det inte blir grymt varmt.

 

Med Pilot Sport 4S så behöver du definitivt göra en burnout(inget bolmande dock) , första två reporna gjorde jag ej det (line lock är grymt för det). Blev en stor skillnad i grepp. 

Bästa repan vänsterbromsade jag och starta på 1500-1600 varv. Får laborera lite med det eventuellt bättre att köra med handbromsen för att spänna upp bilen till max. 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
On 5/26/2019 at 9:41 AM, RRS550 said:

 

😂🤣

 

Tjena Richard

Hade missat ditt tidigare svar. Ja 60-fots tiden var inget vidare. Har sett ner till närmare 1.8 i US med 255 Pirelli däck. Men dem banorna måste varit grymt preppade. Min slutfart hämmades nog en del av de större hjulen men men. 

Jag hade gärna kommit till Piteå men 83 mil enkel väg avskräcker :D. Med tanke på din historik och banan så tror jag det inte blir några problem att få till en bättre tid så till vida det inte blir grymt varmt.

 

Med Pilot Sport 4S så behöver du definitivt göra en burnout(inget bolmande dock) , första två reporna gjorde jag ej det (line lock är grymt för det). Blev en stor skillnad i grepp. 

Bästa repan vänsterbromsade jag och starta på 1500-1600 varv. Får laborera lite med det eventuellt bättre att köra med handbromsen för att spänna upp bilen till max. 

Lite långt till Piteå är det, så jag förstår om du drar dig för det. Men du är varmt välkommen, husrum med helpension finns hos mig :-). 

Vi får väl se hur det går. Är mycket som spelar in som väder (density altitude), vind och grepp. Och på det förstås hur bilen mår och vad föraren pysslar med :-). Det var 19 år sedan min sista repa så man är väl hyfsat rostig.  

Laborerade du något med däckstryck bak ? Om inte vad kör du med ? 

Ja, då var det min tur att testa på strippen idag. Förhållandena var hyggliga, 12-14 grader, cirka 50% luftfuktighet och 1005 hPa lufttryck. Banan var hyggligt preppad, men det kördes lite för lite för att det skulle bli riktigt bra fäste. 

Jag körde som rekommenderas "over there" med drag mode och advance track off. Körde med 2.2 bar bak och 3.1 bar fram som däck tryck i mina Michelin Pilot Sport 4S (kall). Började med två riktigt misslyckade rundor, vet inte riktigt vad som hände, det var som att jag tappade fäste helt och hållet på ettan och att den slog av tändningen till tvåan gick i, mycket skumt. Eftersom fick jag dock både burnouts med line lock och starter att lira och fick som bäst till 12.459 med 189 km/h i slutfart, se bifogad timeslip. Backade upp den med en 12.469 också med 189 km/h i slutfart. Det hade säkert gått att bättra 60 foten med några hundringar och tiden kan jag tänka mig upp till en tiondel om tid (eller bättre förare :-)) funnits. Men är rätt nöjd ändå, det är helt klart bra drag i våra Mussar och dom går iväg riktigt fint med ovan nämnd inställning OM man värmer däck ordentligt och smyger iväg lite försiktigt. Jag testade tyvärr varken track eller sport mode, hade annars varit jäkligt intressant att jämföra.  

@rrs550, tack för inspirationen. När det gäller skillnader i top speed mellan våra repor så sitter nog minst 1 km/h i de 7 hundradelar som skiljer i 60 fot. Sen är det frågan om inte jag hade bättre väder (density altitude) också, dessutom hade vi hygglig medvind. Density altitude och vind gör fort 2-3 km/h i top speed hit eller dit.   

Kul som tusan var det i alla fall, gav mersmak !!

Northern Race Fest 190601.jpg

Timeslip 190601.jpg

  • Like 1
(redigerad)

Grymt Richard som sagt ser ut som en riktig bana med 🙂

Jag testade med 1.7bar men jag tror inte det hjälpte. På vanliga gatdäck så är nog det bästa att köra med runt 2.2 som vanligt. 

Som sagt sluthastigheten är grym. Kände du något wheel hop? Trots CB005 så fick jag ganska mycket av det på två av reporna. Det är inte bra för drivaxlarna. När du väl fått på whipplen så bör någon form av cradle lock out och drivaxlar monteras på din.

Jag har mailat bilsport om telemetri ifrån när vi körde, skulle vilja veta vad det var för DA om de ens mätte det. Har inte fått något svar... 

Vad gäller din hastighet så är det inte långt ifrån jänkarnas dito. Dock så har jag sett helt original 18 köra på 120+mph. Jag har ju GT350 vingen med lite oklart hur mycket det gör samt än mer bredare sulor bak gällande skillnaderna på våra hastigheter. Sen som du säger DA och vinden gör väl sitt. Men då du ligger 3km/h högre på 201 så är det nog mer DA och vind potentiellt (om vi förbiser mekaniska aspekterna :D)

Jag måste hitta någon mer bana att köra på lol. Mailade Tierp som inte ligger så långt ifrån sthlm men den är inte öppen för allmän åkning. Lite synd då det är en av de bästa banorna i Europa sägs det... 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1

Fick wheel hop vid två av reporna, dåliga däcksvärmningar i bägge fallen. Vid mina två "bra" repor hade jag inga problem. 

Ja, efter whipple installation så behövs det cradle lockout. Har tänkt mig både CB005 och CB762. Sen är tanken att det blir både kraftigare mellanaxel, drivaxlar och 17" slicks eller drag radials. Men vi får väl se, en sak i taget, mycket som kan hända på vägen. Om allting går enligt plan så påbörjas whipple installationen på Torsdag.  

När det gäller dragracing så har ni här en par länkar:  

Dragracing i allmänhet: https://www.aktuellmotorsport.se/dragracing/kalender/ Ljusdal och Söderhamn kanske kan vara görbart

Kjula, borde väl vara bäst för Er Stockholmare: http://www.kjuladragway.com/

Street Week kan ju vara lockande framöver:  https://www.streetweek.se/

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...