Jump to content

Laddningsproblem


Gäst

Recommended Posts

Jag har ett märkligt fenomen/fel på laddningen i min –65:a

Kontaktorn på nedre spolen i laddreläet ligger och slår till och från i ungefär samma takt som en blinkers gör när en lampa är trasig.

Detta fenomen syns mycket tydligt på alla glödlampors styrka när motorn går på tomgång och strax däröver. Spänningen hamnar på ca 15V vilket inte är så bra.

Jag provade ett annat (begagnat) laddrelä men det var helt dött och spänningen rusade till 18V. Min slutsats är att det var fel på det reläet? När jag plockade tillbaks det gamla reläet återkom "blinkningen" igen.

Har någon av er varit med om något liknande?

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Är det inte underbart med religösa elfel? Har själv ett gäng i min bil, mest p.g.a. klåfingiga före detta ägare.

Jag har inte varit med om något liknande, men slutsatsen jag drar av din beskrivning, är att det är fel på matningen av manöverspännigen till reläet. Prova att bya batteriet till ett som du vet är OK, min tanke är att batteriet kan vara på upphållningen och tar precis så pass mycket laddning så att det ligger på brytgränsen för reläet. När du då drar igång strålkastare och grejer får du ett spänningsfall, och reläet drar. Drar reläet kopplas generatorn in och du får en spänningsökning igen, o.s.v.

Om inte det fungerar så skaffa ett laddrelä som du vet med säkerhet fungerar. Om du menar laddspänningen 15V från generatorn, så är det som det ska vara. Laddspänningen skall ligga mellan ca 12 och 15 V beroende på hur pass urladdat batteriet är.

Lycka till!

M.v.h.

Hampus cmc 1125

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på batteriet, skulle tro till 99% att felet ligger i ladd-relät. Börja med att plocka dit ett nytt, borde inte kosta mycket på tex. Hansen.

För övrigt så bör spänningen aldrig gå över 14 volt, annars tar både batteri och övrig elutrustning mycket stryk.

Leffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...