Jump to content

Köpa ny mustang


Gtttggg

Recommended Posts

Om någon har funderingar på att köpa ny mustang, gör det innan årsskiftet. Bilskatten för mustang V8 kan ligga på ca 25000kr/år. Jag fick veta ungefärlig siffra idag hos lokala Ford store för nästa år men dyrare än dagens 17 700kr/år vilket jag har på min mustang nu.

En Ford Fiesta kan hamna på ca 4000kr/år i bilskatt. 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Junkers said:

Kan ju knappast stämma eftersom den har lägre förbrukning i wltp och därmed borde bli billigare!

1,25 NEDC mot 1,19 WLTP och 11g lägre CO2 i WLTP

CF76B17F-6624-49A0-9CA1-F0FE3251D615.jpeg

Jag är inte övertygad. Alla nya bilar som drivs av bensin eller diesel, kommer få högre bilskatt inkl mustang så jag hade absolut inte väntat med bilköp till nästa år och  hoppats på din teori stämmer. 

Link to comment
Share on other sites

Men Det som händer vid årsskiftet är ju att skatten sätts efter WLTP istället för NEDC.

De allra flesta bilar har 20-30% högre värden i WLTP men i fallet Mustang är det inte så eftersom den aldrig optimerats för NEDC, de flesta bilar som sålts i små upplagor med kraftiga motorer får ganska liten påverkan.

VW Tiguan däremot som exempel med bensinmotor och 220 hk kostar redan 9000:- och kommer hamna på 14000-15000:-

 

från BilSweden:

Införandet av WLTP leder till att värdena för koldioxidutsläppen blir ca 20-25 procent högre för personbilar och ca 30 procent högre för lätta lastbilar jämfört med dagens värden. Från och med årsskiftet kommer fordonsskatten, malusen, därmed att öka mycket kraftigt. 

 

Men som jag visade har Mustang lägre värden i WLTP!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Här ser du en VW Tiguan med 230hk bensinare.

Mycket högre utsläpp i WLTP mot NEDC till skillnad från Mustangen och det är detta som slår hårt på skatten.

Tiguanen går från 7795 till 12610:- de tre första åren.

Mustangen däremot ska gå från 18923:- till 17746:- (cab)

 

Sätt in WLTP respektive NEDC här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/malus2/
 

(Och ja den är gjord för 2018 juli och framåt men det är ju att man går från uppgifterna för NEDC till WLTP som är skillnaden så det ska bli korrekt)

 

A9014C0E-CA81-4999-BC6F-692EBDD75176.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...