lhr January 24, 2005 Report January 24, 2005 Tänkte rostskydda min nya (-66a) californiamusse. Det finns ju en uppsjö av metoder, kemikalieval mm. Det viktiga är väl rimligen att man gör det och på ett hyfsat seriöst sätt samt efterkontrollerar regelbundet. Jag undrar dock vad MCA, CMC och liknande organisationer har för syn på metodval - tunt besiktningsbart kontra tjocka ljud- och sprutdämpande skikt som döljer "allt" rost, svetslagningar etc. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 24, 2005 Report January 24, 2005 Hej.Det finns två sätt att se på detta med rostskydd under ochhålrum. Det ena är om bilen (MUSTANGEN ) skall MCA bedömas,för att få en bedömning på utställning för originalitet ellerom Mustangen skall vara skyddad för användning påSvenska vägar. En MCA bedömd bil måste strikt vara som den kom ut frånfabriken och levererades dock kan den vara reparerad ellerunderhållen med originaldelar från Ford. Det finns också en regel för Svensk såld i MCA, då får detfaktiskt vara rostskyddat under tidstypiskt och då måste man också kunna bevisa att den var beställd och avsedd för leverans i norden vilket syns på DSO. I Classic Mustang Clubs bedömningar så bedöms Mustangerna inte till 100% efter original utan för hur bra renoveringen eller handhavandet är, då bedöms underhåll på krom, lack, motorrum, inredning mm. Jag kan också påstå att det inte finns någon större anledningtill udereds skydd på våra Mustanger mer än för att dämpavägljud, det är klart att ett tunt skydd är bra men ingennödvändighet då vi oftast åker på torra sommar vägar. Men det finns en mycket viktig del i behandlandet och detär först och främst hålrum och balkar som behöver ett braskydd då framförallt här i norden där det även på sommarenkan vara fuktigt i luften. :wink: Citera
NightMaaN January 25, 2005 Report January 25, 2005 jag kan svara lite för mig själv i detta fallet... och min bedömning är att jag kommer skita i vad folk tycker... i hjulhus kommer jag ha ett TJOCKT lager med underredsmassa för att dämpa ljud och framförallt se till att inga stenskott kan ta sig till plåten och osamka rost... samma gäller underredet... dock blir det bara ett tjockt lager där.. samt då förstås "ett tiotal kg" i balkarna av det tunnare slaget... just detta för att jag kommer använda bilen när jag känner för att ta en sväng... kommer skita i vädret de dagar jag bestämt mig för att jag ska ut... och bilen ska tåla detta lika bra som dagens bilar....(snö osv undantaget... vi snackar juh sommartid.. ) Citera
aihonen January 25, 2005 Report January 25, 2005 hej jag håller med björn. man har bilen för att åka i och njuta av sommaren den är ju kort endå. sen är det väll så att vi bor olika här i landet jag får åka grusväg på landet en bit innan asfalten dycker upp.ps provade mustangen i lördags vart väldigt kallt har för tillfället inga dörar eller fönster blästrade bilen under&hjulhusen så nu är det "bara"grundfärg&lakering kvar Citera
429SCJ-R January 25, 2005 Report January 25, 2005 Hej.Det finns två sätt att se på detta med rostskydd under ochhålrum. Det ena är om bilen (MUSTANGEN ) skall MCA bedömas,för att få en bedömning på utställning för originalitet ellerom Mustangen skall vara skyddad för användning påSvenska vägar. En MCA bedömd bil måste strikt vara som den kom ut frånfabriken och levererades dock kan den vara reparerad ellerunderhållen med originaldelar från Ford. Det finns också en regel för Svensk såld i MCA, då får detfaktiskt vara rostskyddat under tidstypiskt och då måste man också kunna bevisa att den var beställd och avsedd för leverans i norden vilket syns på DSO. I Classic Mustang Clubs bedömningar så bedöms Mustangerna inte till 100% efter original utan för hur bra renoveringen eller handhavandet är, då bedöms underhåll på krom, lack, motorrum, inredning mm. Jag kan också påstå att det inte finns någon större anledningtill udereds skydd på våra Mustanger mer än för att dämpavägljud, det är klart att ett tunt skydd är bra men ingennödvändighet då vi oftast åker på torra sommar vägar. Men det finns en mycket viktig del i behandlandet och detär först och främst hålrum och balkar som behöver ett braskydd då framförallt här i norden där det även på sommarenkan vara fuktigt i luften. :wink:MCA håller tydligt isär om bilen är rostskyddad eller ej, dom har ingen koppling till DSO, svensksåld eller ej, (åtminstone inte då det gäller 71-73) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.