January 25, 200520 yr comment_13184 Behöver snart flytta min reservdelsbil ( Audi 100 -88 ) som står utan bromsar. För tung att ta på släp och för dyrt att anlita bärgare... Har sett bild på ett sk triangelstag, en kulhandske med ett triangleformat stag till bilen man ska dra. Bultas lämpligen i kofångarfästena fram. Någon som vet något om denna typ av bogseringsanordning, är det tillåtet att dra en bil på detta vis och vad gäller för hastighet? Har letat på vv.se utan att hitta något. Denna annordning vore ju även lämplig till Mustanger som skall till lack, blästring eller annat.Tack på förhand! Mvh
January 25, 200520 yr comment_13207 vi har gjort en drag anordning iform av en dragstång ca 1.5m kulhandske i ena änden och en kro i andra för fastsättning i dragögla. Har flyttat någon bil på detta vis och det funkar bra.Det du beskriver är ju att bygga ett drag så att andrebilen blir till ett släp vilket innebär att du måste lyfta upp fram vagnen så att fram hjulen går fritt. Har du en fast dragstång (används när man ska bogsera lastbilar) bromsar främsta bilen för båda då stången håller avståndet mellan fordonen. 30 km/tim gäller och förare med kör kort i båda bilarna.// Micke
January 31, 200520 yr comment_13383 Används i många stater i U.S.A. Fungerar förvånansvärt bra men det är klart att det bryter lite i framvagnen. Stadigt fäste och hårt pumpade däck rekommenderas, är knappast lagligt i Sverige utan förare i den bogserade bilen.Såg en gång en stor husbil på väg till Las Vegas med en Jeep dragen med towbar efter samt på Jeepens kula en båtkärra med lagom stor båt! Kördes av en "Little Old Lady" med blåfärgat hår och glasögon med glitter.
January 31, 200520 yr comment_13385 för det första så är inte triangelstag tillåtna i sverge och bilen bakom styr sv sig själv och följer.. d v s behövs ingen som styr.. emn som sagt jänke grej och tillåtna där...och du brossan (micke) så är staget drygt 2.5m och samt att det är inte tillåtet att bogsera i sverige utan bromsar.... men som sagt dragbom används vid bogsering av lastbilar de har juh inte tryck till bromsarna efter en stund.. och där är det tillåtet i viss form...
January 31, 200520 yr comment_13394 I SFROs "Bygghandbok" (säljs bla. av tidingen Wheels) står det att reglerna för bogsering med triangelstag är väldigt otydliga eftersom de än så länge är ganska ovanligt i Sverige. Tillsvidare så är det klassat som vanlig bogsering, men skulle du ha oturen att bli stoppad av "Farbror Blå" så kommer dom troligtvis se det hela som en obromsad och oreggad släpvagn = 30km/h, ingen förare i den dragna bilen samt att man inte behöver försäkra den.
February 2, 200520 yr comment_13481 När luften till färdbromsen på en lastbil "tar slut" så låser sig bromsarna. Därför kopplar man en slang från dragbilen. Dragstången som används i detta sammanhang är ledad i båda ändarna vilket alltså alltid kräver en förare i det bakre fordonet.
May 7, 20195 yr comment_166464 https://www.towaframe.com/products/ säljs och används bl.a. i england dvs. i EU (än så länge) och godkänd i alla EU länder
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.