Gäst February 1, 2005 Report February 1, 2005 Vet någon om det finns någon som säljer och blandar rätt kulör till följande bilMustang 1970Färgkod: SMedium Gold MetalicDet svar jag fått från bland annat Sikkens är att det inte går att blanda med dagens moderna färger.Visst recept finns men i alla jag sett står även en notis"Avvikande från orginal"Dvs den är någorlunda lik!Objektet har inget kvar av orginalfärgen heller för då hade jag haft möjlighet att skicka på analys. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 2, 2005 Report February 2, 2005 Hej Pelle.har du kollat med STANDOX eller GLASURIT någon avdessa skall ha ett huvudkontor i Göteborg. När jag ägde min 67FB så var det någon av dessasom tog fram nytt recept, det kallade lackregistret för Old timer Ford colour guide, där plockades ettnytt färg recept ut på den gammla färgen. :wink: Citera
Gäst February 13, 2005 Report February 13, 2005 Nu har en kompis kollat upp läget.Det är omöjligt att få rätt färg!Enligt "colorist" på DuPont (äger även Standox) så lackades 60-70-tals metalic lacker i ett lager färg.Idag lägger dom 2 lager och därmed blir det inte samma nyans.Råmaterialet är dessutom annorlunda.Även om man lyckas kopiera kulören med specialrecept så är det inget dom rekommenderar.Vad händer den dag man får en skada och måste reparera!Nja bäst är att ta ett recept som liknar orginal. Det finns ju ändå inget att jämföra med. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 14, 2005 Report February 14, 2005 Hej Pelle.Det är helt rätt det du skriver och det där med skadaoch omlack kan nog han som köpte min fd 67FB intyga. Kolla Mustang forum 1 2003, färgen var kopierad ochoriginal lik men det blev till att lackera om hela för attfå rätt nyans igen på Mustangen. :wink: Citera
Recommended Posts