joschen February 17, 2005 Report February 17, 2005 Jag har nu kommit till den härliga tiden att jag skall få min bil ny lackad.Jag skall då ha min bil i nightmist blue, inga problem trodde jag.Då är det så här min lokala lackfirma i Svenljunga som jag bor i kan inte få fram färger som är äldre än -75.Ok tänkte jag och ringer till Nyqvists färg i borås för dom skall vara specialliserade på konstiga färger.Nu är det så här, visst dom hittade nightmist blue typ fem stycken olika.Och nu vill dom att jag först skall åka dit och peka ut vilken färg jag tror det är, och hur lätt är det.För att sedan åka dit en annan dag och hämta den förhoppningsvis rätta färgen.Tre mil för att förmodligen beställa fel färg och tre hem, tre mil igen för att hämta fel färg och sedan hem.Skall det vara så jämrans svårt.Grrrrrrrrrrr Citera
NightMaaN February 17, 2005 Report February 17, 2005 har du någon bit som orginalfärgen finns kvar på? isf kan du ta med den och jämnföra.... tipps är att gno en minut lr två med cleaner för att få fram rätt nyans... Citera
joschen February 17, 2005 Author Report February 17, 2005 Problemet är att min bil har en ljus grön vad jag tycker jätte ful färg så jag skall byta färg helt.Annars hade ju det varit det lättaste Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 17, 2005 Report February 17, 2005 Hej.Nightmist blue kom som originalfärg 1966 och har underåren används på fler av Fords bilar under 60-70 talet.Färgen har fått ett annat namn då den tex användes påen T-bird osv. Jag kan inte tänka mig att det har någon större skillnadvilken av färgerna eller recepten du använder då detinte finns specielt många Mustanger med den färgen ochfram för allt inga 65or. Det är också så att den färgen du använder inte stämmermed en originalfärg från 60 talet pga att typen av lackprodukter är helt olika, 60 tals färg finns inte att få tag påidag. Jag tycker att du skall bestämma dig för en av de blå somdu tycker är snygg och lackera. :wink: Citera
Matthew February 21, 2005 Report February 21, 2005 Hej !Om du har någon lackerare eller färgaffär lite närmare som säljer lack av märket Sikkens, då är färgkoden "FA66:K"Make Ford America Color Code Description Nightmist Blue M AKZO Code "FA66:K" Lycka till ! Citera
joschen February 22, 2005 Author Report February 22, 2005 Ja det fick bli så dyrt som attan var det gämfört med firmorna här runt ca en tusing mer blev 4700kr.Men nu vet jag att det är rätt färg. Citera
Recommended Posts